خلاصه ماشینی:
"اندیشهء خلاق با بستهبندی متن درسی حاصل نمیشود،باید آن را مجال داد تا در عرصههای گستردهتری پیمایش کند و ببیند "آسمان هرکجا آیا همین رنگ است؟"چنین نظامی بهطور طبعی از متن درسی به سوی متون دیگر حرکت میکند و متعلم بدون ترغیبژهای تصنعی و برپایی هفتهها و روزها و همایشها،به عالم خواندن-خواندن هدفدار-راه مییابد.
در چنین شرایطی طبعا کتابها در تعدادی اندک تولید میشوند،مدتها در انبار میمانند، ویترین کتابفروشیها را اشغال میکنند،از قفسه کتابخانهها جابه جا نمیشوند،سرمایهء ناشر به موقع باز نمیگردد،مؤلف و مترجم متناسب با دقت و نیرویی که صرف کرده است دستمزد دریافت نمیکند،کتاب در خانواده و مدرسه و محل کار جایگاهی محوری ندارد؛و نتیجهء همهء اینها اقتصاد افلیج کتاب است که رابطهء تنگاتنگ با ارزشهای اقتصادی کتابخوانی دارد و این هر دو بحرانی میآفرینند که هم اقتصادی است و هم فرهنگی."