خلاصه ماشینی:
"اکنون بزرگترین بندر اروپائی رتردام است که فقط کشتیهائی با ظرفیت250000 تنی را میتواند پهلو بدهد و مشغول انجام طرحی است که هزینه آن 90میلیون گیلدر هلندی است برای حفر یک مسیر 12 کیلومتری بداخل دریایشمال و از طرف مقامات بندری آمستردام برای این توسعه تاکید زیادی شده استدر دسامبر سال گذشته رئیس لنگرگاههای هلند اعلام داشت که در ایمیودن کانالیبه داخل دریای شمال لاروبی خواهد شد که بتواند تسهیلات اضافی برای تخلیهدر بندرگاه ایجاد نماید.
طرحهای آمریکای شمالی در آن سوی اقیانوس اطلس هنوز مشکلاتی برای احداث پالایشگاهماکپاپورت موجود است این کارخانه قرار است در ساحل ماین ساخته شود ولی دردسامبر گذشته دولت امریکا اعلام داشت که یک بررسی مفصلی ئیدروگرافیکبوسیله شرکت آتلانتیک ریچفیلد تهیه شده است که بموجب آن این نقطه را برایلنگرگاه برای قبول کشتیهای 300000 تنی بسیار مناسب تشخیص داده است.
چون کشور لیبی از عضویت سازمان کشورهایعربی صادرکننده نفت کنارهگیری کرده است و از طرفی شرکتهای عمده نفتیکه در این طرح دعوت بشوند بعلت سنگین بودن هزینه سرمایه آن امکان ندارددر چنین عمل مخاطرهآمیزی شرکت جویند شاید اجرای این پروژه به بوتهتعویق بیافتد ولی قدر مسلم اینست که مناطق نفتی خاورمیانه ناچار هستند کهتسهیلات تعمیرات نفتکشهای بزرگ را توسعه داده و وسایل تعمیرات نفتکشهایدیگر را نیز در بنادر خود آماده نمایند وجود یک تعمیرگاه خشک و خارج از آببرای اکثر نفتکشها در چنین نقطهای بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفتبخصوص چون در سنگاپور و افریقای جنوبی تعمیرگاههای مجهز کشتی بزرگوجود ندارد."