چکیده:
هدف: پژوهش حاضر، در مورد ارزیابی عملکرد اداره کل آرشیوها و کتابخانههای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، براساس الگوی تعالی سازمانی بنیاد اروپایی کیفیت (ای.اف.کیو.ام.) است. هدف این پژوهش، بررسی سطح تعالی و تعیین نقاط قوت و ضعف در عملکرد اداره کل آرشیو و کتابخانههای صدا و سیما، با توجه به معیارهای تعالی سازمانی است. روش: پژوهش حاضر، از نوع توصیفی با رویکرد پیمایشی است. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسشنامة استاندارد مدل ای.اف.کیو.ام. میباشد. جامعة مورد پژوهش مدیران، مسؤلان، و کارکنان اداره کل آرشیوها و کتابخانههای سازمان صدا و سیما بوده و نمونة آماری آن، کل جامعة آماری است. از مجموع50 نفر از مدیران، مسؤلان، و کارشناسان در این اداره کل، 40 نفر در پژوهش حاضر شرکت کردند. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که اداره کل آرشیوها و کتابخانههای سازمان صدا و سیما ، با امتیاز 83/295، پایینترین سطح تعالی را کسب نموده و در میان هیچیک از سطوح تقدیرنامه برای تعالی قرار ندارد. یافتهها حاکی از این بود که معیار نتایج جامعه(7/56 درصد) دارای بالاترین امتیاز و معیار نتایج کاربران(26/6 درصد)دارای کمترین امتیاز میباشد. همچنین، باتوجهبه نتایج ارائه شده، بین امتیازهای کسب شده از هریک از معیارها با معیارهای دیگر، در زمینة نتایج نهایی، زیرمجموعههای معیار رهبری، معیارمنابع انسانی(کارکنان)، معیار نتایج کاربران، معیارنتایج منابع انسانی،ومعیار نتایج جامعه تفاوت معناداری وجود داشته است و در معیارهای خطمشی و استراتژی، شراکتها و منابع، فرایندها، و نتایج اساسی(کلیدی) عملکرد تفاوت معناداری وجود نداشته است.اهمیت پژوهش: ارزیابی عملکرد اداره کل آرشیوها و کتابخانههای سازمان صدا و سیما، بهعنوان متولی تمامی آرشیوها و کتابخانههای شبکههای استانی مراکز مختلف صدا و سیما در سراسر کشور، و نیز آرشیو بهعنوان نهادی متفاوت با کتابخانه و سازمانی که ترکیبی از این دو و الزامات مربوط به آن را در خود جای داده باشد، تاکنون مورد پژوهش قرارنگرفته است. چنانچه به موارد فوق، اهمیت و جایگاه و تأثیرگذاری رسانة ملی در میان آحاد جامعه و نقش آرشیو و کتابخانه در بهبود برنامهسازی را اضافه نماییم، بهنظر میرسد این پژوهش در پییشبرد اهداف سازمان صدا و سیما و کمک به تعالی آن - چنانچه نتایج آن مورد توجه قرار گیرد- نقش بسزایی خواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
"ویژگیهای آماری و امتیازات سطح تعالی معیارها به تفکیک امتیاز نهایی درصد حاصله از امتیاز نهایی امتیاز ماکزیمم تعداد خطای معیار انحراف معیار میانگین ویژگیهای آماری معیار و نمرة کل 02/42 02/42 100 40 23/ 44/1 78/2 رهبری 4/43 25/54 80 40 26/ 66/1 03/3 خط مشی و راهبرد 51/30 9/33 90 40 23/ 47/1 48/2 منابع انسانی (کارکنان) 54/30 94/33 90 40 16/ 04/1 28/2 شراکتها ومنابع 32/33 8/23 140 40 23/ 48/1 45/2 فرایندها 52/32 26/16 200 40 32/ 03/2 70/2 نتایج کاربران 38/17 32/19 90 40 16/ 99/ 73/1 نتایج منابع انسانی 02/34 7/56 60 40 32/ 04/2 88/2 نتایج جامعه 12/32 41/21 150 40 29/ 81/1 53/2 نتایج اساسی عملکرد 83/295 امتیاز نهایی در مجموع، نتایج کسب شده از پژوهش حاضر بیانگر آن که پاسخگویان مورد مطالعه در اداره کل آرشیوها و کتابخانههای سازمان صدا و سیما در معیارهای نهگانه مدل تعالی سازمانی، نتایج نهایی متفاوتی را نشان دادهاند؛ بهطوریکه در معیار «نتایج جامعه» بالاترین میانگین (7/56= X) و در معیار «نتایج کاربران» کمترین میانگین (26/16= X) را گزارش دادهاند.
، چگونه است؟»، براساس سطوح چهارگانۀ (انجام فعالیتها بهصورت کامل، پیشرفت قابل توجه فعالیتها، پیشرفت نسبتا کم آنان و عدم اجرای این فعالیتها در سازمان) که در پرسشنامه بهکار گرفته شده بود، همانطور که جدول6 نشان میدهد درصد حاصل از امتیاز نهایی سطح تعالی معیار «نتایج جامعه» با 7/56 درصد کل بالاترین امتیاز را بهخود اختصاص داده است."