چکیده:
در طی چند سال اخیر مفهوم جدید آرشیو رقمی پا به عرصه ظهور گذاشته است که به نظر میرسد در همین عمر کوتاه خود طلایهدار نگرشی نو به مفهوم آرشیو بوده و این مقوله را در معرض تغییرات بنیادین قرار داده است.روش پژوهش: مقاله حاضر با بهرهگیری از مدل علمی پذیرش فناوری دیویس به بررسی موانع موجود بر سر راه گسترش و پذیرش آرشیو رقمی صدا توسط برنامهسازان از نقطه نظر کاربردی در منطقة شمالغرب کشور پرداخته و با ارائه راه حلهایی به حذف این موانع پرداختهاست. این پژوهش از نوع تحلیلی است که با روش پیمایشی به انجام رسیده است.جامعة آماری: جامعة آماری این مطالعه را 100 نفر از برنامهسازان صدای جمهوریاسلامیایران در منطقة شمالغرب کشور در شهرهای ارومیه، تبریز، اردبیل، زنجان، قزوین، سنندج و مهاباد تشکیل میدهد که با توجه به محدود بودن جامعه، از روش سرشماری استفاده شده و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد.یافتههای پژوهش: یافتههای پژوهش نشان داد که برداشت ذهنی از مفید بودن و برداشت ذهنی از آسانی یادگیری تاثیر مهمی در پذیرش نظام آرشیو رقمی صدا دارد و این نشاندهندة آن است که هر چه نظام آرشیو رقمی صدا از نظر برنامهسازان رادیویی برای بهبود عملکرد کاریشان مفیدتر و از نظر یادگیری آسان تشخیص داده شود بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. در پایان نیز، با توجه به یافتههای پژوهش، توصیههایی برای افزایش سرعت پذیرش نظام آرشیو رقمی صدا توسط برنامهسازان رادیویی در صدا و سیمای جمهوریاسلامیایران ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"توصیف نظرات برنامهسازان برای استفاده از پنجرههای جستجو در نظام آرشیو رقمی صدا پنجره های جستجو فراوانی درصد پنجرة عنوان-اثر پنجرة آهنگساز، خواننده پنجرة مناسبت پنجرة موسیقی پنجرة افکت سایر موارد پنجرة عنوان-اثر و موسیقی عنوان-اثر،آهنگساز خواننده، موسیقی، افکت پنجرة آهنگساز،خواننده، مناسبت و افکت پنجرة عنوان-اثر، مناسبت و موسیقی موسیقی و افکت مناسبت و موسیقی آهنگساز و افکت جمع 28 10 4 14 2 3 3 8 6 12 4 2 4 100 28 10 4 14 2 3 3 8 6 12 4 2 4 100 بر اساس اطلاعات بدست آمده از جدول 7، بالاترین درصد استفاده به ترتیب (28 درصد نمونة مورد بررسی) مربوط به پنجرة عنوان- اثر، (14 درصد نمونة مورد بررسی) پنجرة موسیقی، ( 12 درصد نمونة مورد بررسی) پنجرة عنوان – اثر، مناسبت و موسیقی، (10 درصد نمونة مورد بررسی) پنجرة آهنگساز و خوانندۀ این فناوری در این نظام بوده است.
در رابطه با برداشت ذهنی برنامهسازان صدای جمهوری اسلامی ایران نسبت به تصمیم به استفاده از نظام آرشیو رقمی صدا در منطقة شمال غرب کشور نتیجه گرفته شد که (63 %) از برنامهسازان جامعة پژوهش میزان تصمیم بر استفاده از این فناوری را بیشتر از حد متوسط ارزیابی کردهاند.
بر اساس یافتههای پژوهش حاضر پیشنهادهای ذیل ارائه میگردد: - به طراحان و سازندگان نظام آرشیو رقمی صدا پیشنهاد میشود دو عامل برداشت ذهنی از مفید بودن و برداشت ذهنی از سهولت استفاده را در طراحی نظامهای متناسب با نیاز شغلی برنامهسازان صدای جمهوریاسلامیایران در نظر بگیرند و نظامهایی را طراحی کنند که در عین مفید بودن، یادگیری آنها برای استفاده آسان باشد."