خلاصه ماشینی:
"حالا معلم به ذکر نمونههایبدون نشانۀ متمم قیدی و نمونۀدارای نشانۀ متمم فعلی میپردازد و ازدانشآموزان میخواهد این نمونهها را باهم مقایسه کنند: غیرنمونه: نثر فنی طرفدار ندارد.
حالا از دانشآموزان میخواهیم به دوجملۀ«ایران به دانشمندان خود مینازد»و«دلاوران ما با دشمن جنگیدند»دقتکنند و بگویند این دو چه وجه مشترکیدارند که جملۀ«نثر فنی طرفدار ندارد»فاقد آن است.
معلم باید دو جملۀ دیگر بنویسد و ازدانشآموزان بخواهد آنها را با هدفدرک مشترکات نمونههای با نشانهکه در غیر نمونهها وجود ندارند،باهممقایسه و مقابله کنند.
در این مرحله،باید از دانشآموزان بخواهیم آنچه رادر ذهنشان میگذرد،بیان کنند: «فکر میکنید در جملات«نمونۀ بانشانه»چه نشانۀ مشترکی وجود دارد کهدر جملههای«غیر نمونه»وجود ندارد؟» معلم با معرفی چند جملۀ دیگر بهکار خود ادامه میدهد."