خلاصه ماشینی:
"اما باتوجه به اینکه این موضوع بسیار کلی است اگربخواهیم تفکیکی از مسئلهی مطرح شده داشتهباشیم،میتوانیم پیشگیری را در حیطهی جسمی-پزشکی و حیطهی بهداشت روان مطرح کنیم.
پیشگیری در زمینهی جسمی-پزشکی را هموارهعموم مردم و صاحبان حرف پزشکی و پیراپزشکیبه عنوان ضروریترین،کارآمدترین و باارزشترینرویکرد پذیرفتهاند و تا حدود زیادی در برنامههایوزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تعریفو برنامهریزی شده است و با کوچکترین تهدیدی کل جامعه از راسانههای جمعی مثل صدا و سیماتا روزنامهها در این امر اهتمام دارند.
پیشگیری در سطح اول شامل برنامههایهدفمند برای گروههای خاص و نسبتا بزرگیاز دانشآموزان که در حال حاضر دچار اختلالو مشکل نیستند با این هدف که آنها را ازدچار شدن به اختلال دور نگه داریم.
برنامهی مؤثر(اثربخش)در مدرسه در این سطح میتواند شامل تشخیص مسئلهی دانشآموزانی باشد که دچارافت تحصیلی شده یا اختلال یادگیری دارند و یاتحتی در نظر گرفتن برنامههای تکمیلی و جانبیبرای دانشآموزان تیزهوش و مستعد و در صورتلزوم ارجاع آنها به مراکز مربوطه و مشاورهی فوقبرنامهای باشد."