خلاصه ماشینی:
"اثرات سازماندهی کلاسبر حروفخوانی واژگانینتیجهی یک مطالعه در پایهی اول آذر متین دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی چگونگی سازماندهی معلم بخش بسیارمهمی از عملکرد کلاس است؛با این حال ارتباطآن با پیشرفت دانشآموز به اندازهی آموزش موردبررسی قرار نگرفته است.
برای بررسی این موضوع44 کلاس پایهی اول سه بار در طول سال(پاییز،زمستان و بهار)مورد مطالعه قرار گرفتند.
به همراهآن،مهارتهای مربوط به خواندن و نوشتن 108دانشآموز در پاییز و بهار مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج الگوی خطی رتبهای،نشان داده که با کنترلعامل خواندن و خزانهی لغات دانشآموزان درفصل پاییز مانند میزان آموزشهای کلامی که بااین شرایط(هم از نظر مقدار و هم تغییر در مقدارزمان سازماندهی)دریافت کردند،با گذشت زمانبهطور چشمگیری مهارتهای خواندن در بهار راپیشبینی میکرد.
مهارتهای خواندن کلمات وحروف در فصل بهار بهویژه در دانشآموزانی کهدر شروع سال تحصیلی میزان زیای از سازماندهیرا مشاهده کرده بودند و در بقیه سال این زمانکاهش پیدا کرده بود،بیشتر بود."