خلاصه ماشینی:
"رهنامهی نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران از سه سند یاد شده در بالا دو سند«فلسفهی تربیت»و«فلسفهی تربیترسمی و عمومی»به مبانی نظری محض پرداخته و زمینهی انسجام در کلیتنظام تربیتی،و هماهنگی آن با سایر عوامل و نهادهای مؤثر در جریان تربیت وارائهی معیارهای سازواری برای نقد وضع موجود را عهدهدار هستند.
ارزشها ارزشهای مستفاد از مفاد اسناد یاد شده به طور کلی به قرار ذیل است: ؟توحید و نظام معیار دینی ؟تعالی هویت مشترک ایرانی،اسلامی و انسانی متربیان ؟تعالی کرامت انسانی،تقوا و سایر ارزشهای اخلاق اسلامی ؟خردورزی،علم اندوزی،پرسشگری و تفکر نقاد و پویا ؟وحدت ملی و انسجام اسلامی ؟یکپارچگی،جامعیت و توازن در تربیت ساحتهای متربیان ؟فرهنگ و زبانفارسی به عنوان وسیلهی تفهیم و تفاهم ؟عدالت و برابری فرصتهای آموزشی ؟خلاقیت و بالندگی و نوآوری ؟محوریت مدرسه به عنوان کانون تربیت رسمی و عمومی(بعد از خانواده) ؟تقدم مصالح اسلامی و ملی برمنافع فردی،قومی و گروهی ؟لحاظ کردن تفاوتهای فردی،جنسیتی،قومی،فرهنگی و منطقهای ؟مشارکتپذیری(تأکید برنقش خانواده و نهادهای مدنی و اجتماعی) ؟پاسخگوی نیازها و بهروز بودن ؟محوریت معلم(التفات به منزلت ویژهی معلم)به عنوان راهنمای امین و بصیر ؟ترجیح و تقدم اسوههای خودی تربیت(پیامبران،امامان و بزرگان) تهدیدها و چالشها اولین و مهمترین تهدید براساس تجارب هفتاد سالهی اخیر آموزش و پرورشرسمی کشور،این است که نظام تربیتی طرحی شده دیر هنگام و با ظرفیتناقص به اجرا گذاشته شود."