چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻠﻞ ﮐﺎﻫﺶ اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان دوره ی راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻗﺰوﯾﻦ، در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ )87 ـ 86( از ﻧﻈﺮ دﺑﯿﺮان و داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮا ﺷﺪ. ﺗﻌﺪاد 214 داﻧﺶ آﻣﻮز )116 ﭘﺴﺮ و 98 دﺧﺘﺮ( و ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻌﺪاد 75 دﺑﯿﺮ )47 ﻧﻔﺮ زن و 28 ﻧﻔﺮ ﻣﺮد( ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪ ای ﭼﻨﺪﻣﺮﺣﻠﻪ ای، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. آزﻣﻮدﻧﯽ ﻫﺎ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ی 35 ﺳﺆاﻟﯽ ﭘﻨﺞ ﮔﺰﯾﻨﻪ ای ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﻧﻤﺮات ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن t ﺑﺮای ﮔﺮوه ﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ و ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ »ﭘﯿﺮﺳﻮن« ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﯿﺰان ﺣﺠﻢ و ﻣﺤﺘﻮای ﮐﺘﺎب، ﻋﺪم اﺣﺮاز ﺷﻐﻞ، ﺗﺸﻮﯾﻖ ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ، ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﻌﻠﻢ، ﮐﺎرﺑﺮد وﺳﺎﯾﻞ ﮐﻤﮏ آﻣﻮزﺷﯽ، ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ ﺷﻐﻠﯽ ﻣﻌﻠﻢ و ﺑﺎﻻﺧﺮه وﺿﻌﯿﺖ ﻣﺤﯿﻂ آﻣﻮزﺷﯽ در اﻧﮕﯿﺰه ی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ. اﻣﺎ ﻣﯿﺰان ﺗﺤﺼﯿﻼت واﻟﺪﯾﻦ از ﻧﻈﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ ی اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، در اﻧﮕﯿﺰه ی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮز ﻣﺆﺛﺮ ﻧﯿﺴﺖ. ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ی ﻧﻈﺮ داﻧﺶ آﻣﻮزان و ﻧﻈﺮ دﺑﯿﺮان ﻧﺘﺎﯾﺞ زﯾﺮ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. در ﻣﻮرد ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺣﺠﻢ و ﻣﺤﺘﻮای ﮐﺘﺎب، ﻋﺪم اﺣﺮاز ﺷﻐﻞ، ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﻌﻠﻢ، وﺿﻌﯿﺖ ﻣﺤﯿﻂ آﻣﻮزﺷﯽ، ﺑﯿﻦ ﻧﻈﺮ داﻧﺶ آﻣﻮزان و دﺑﯿﺮان ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ داری وﺟﻮد ﻧﺪارد، اﻣﺎ در ﻣﻮرد ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﺸﻮﯾﻖ ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﻪ اﻣﺮ ﺗﺤﺼﯿﻞ و ﻣﯿﺰان ﺳﻮاد واﻟﺪﯾﻦ، ﺑﯿﻦ ﻧﻈﺮ داﻧﺶ آﻣﻮزان و دﺑﯿﺮان ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد.
خلاصه ماشینی:
"تجزیه و تحلیل نهایی نمرات به دست آمده با استفاده از آزمون t برای گروههای مستقل وهمبستگی«پیرسون»نشان داد که متغیرهایی مانند میزان حجم و محتوای کتاب،عدم احرازشغل،تشویق خانواده به تحصیل،کیفیت آموزشی،معلم،کاربرد وسایل کمک آموزشی،نارضایتیشغلی معلم و بالاخره وضعیت محیط آموزشی در انگیزهی تحصیلی دانشآموزان مؤثر است.
در مورداین متغیر نیز همبستگی محاسبه شده در سطح5 درصد با درجهی آزادی 213 برابر با 0/252میباشد که چون از همبستگی جدول(0/138)بزرگتر است با اطمینان 95 درصد میتوانیمبگوییم که بین عدم احراز شغل با کاهش انگیزهیتحصیلی،رابطهی معناداری وجود دارد و بیانگر آناست که فرضیهی تحقیق تأیید میشود.
نتایج به شرح زیر است: همبستگی محاسبه شده در سطح 5 درصدبا درجهی آزادی 231 برابر با 0/282 است،کهچون از همبستگی جدول(0/138)بزرگتر است،بنابراین با اطمینان 95 درصد میگوییم که بینتشویق خانواده به امر تحصیل و انگیزهی تحصیلیرابطه وجود دارد و فرضیهی تحقیق تأیید میشود.
همبستگی محاسبه شده در سطح 5 درصدبا درجهی آزادی 213 برابر با 0/231 است که ازهمبستگی جدول(0/138)بزرگتر میباشد ونشان میدهد که با اطمینان 95 درصد میتوانگفت که بین نارضایتی شغلی معلم با انگیزهیتحصیلی دانشآموزان رابطهی معناداری وجوددارد و فرض تحقیق تأیید میشود.
همبستگی محاسبه شده در سطح 5 درصدبا درجهی آزادی 213 برابر با 0/204 میباشد کهچون از همبستگی جدول(0/138)بزرگتر استبا سطح اطمینان 95 درصد میتوانیم بگوییم کهبین کیفیت آموزش معلم و کاربرد وسایل آموزشیبا انگیزهی تحصیلی دانشآموز،رابطهی معناداریوجود دارد یعنی فرض تحقیق تأیید میشود.
فرضیهی هفتم:بین وضعیت محیط آموزشیو انگیزهی تحصیلی،رابطهی معناداری وجود داردچون همبستگی محاسبه شده در سطح 5 درصدبا درجهی آزادی 213 برابر با 0/267 میباشد و ازهمبستگی جدول(0/138)بزرگتر است،بنابراینبا اطمینان 95 درصد میتوان گفت که بین وضعیتمحیط آموزشی و انگیزهی تحصیلی دانشآموزانرابطهی معناداری وجود دارد و فرضیهی تحقیقتأیید میشود."