خلاصه ماشینی:
"بنابراین،داشتن انگیزهی پیشرفت بالا موجب میشود که فرد از حداکثر توان خود برای رسیدن به هدف استفاده کند و در ادامه،به سطح بالایی از خودکارآمدی دست یابد.
هنگامی که فرد از شکست نمیهراسد(خودتهییجی)و برای رسیدن به هدف برنامهریزی میکند،در تنظیم برنامهها توان خود را در نظر میگیرد (خودسنجی)و با توجه به مقدمات تنظیم شدهی قبلی به موفقیت خود امیدوار است (خودباوری)و در نهایت،با کنترل گام به گام رفتار خود در رسیدن به هدف نهاده شده خود را رهبری میکند،همواره از انگیزه پیشرفت بالایی نیز برخوردار است؛ چرا که عوامل یاد شده ارتباط مستقیمی با کسب موفقیت دارند و تجارب موفقیتآمیز زمینهساز انگیزهی پیشرفتاند.
همچنین،روانشناسان تربیتی معتقدند که کنشهای متقابل میان والدین و فرزندان نیز در رشد این دو مؤلفهی شخصیتی تأثیر به سزایی دارند(ماسن12 و همکاران،1980،ترجمهی یاسایی، 1373)؛چرا که کارآمدی یک توانایی زایشی است و پنج مؤلفهی خودباوری (اعتماد به نفس،حل مسئله،تفکر مثبت و خودپنداره)،خودتنظیمی(خویشتنداری، نظم بخشیدن به افکار و رفتار خود برای رسیدن به هدف مورد نظر)،خودسنجی (خودارزشیابی)،خودرهبری(مثبتگرایی، کنترل رفتارهای خود به منظور رسیدن گام به گام به هدف مورد نظر)،و خودتهییجی (ایجاد انگیزه در خود،مبارزه با شکست)را شامل میشود(بهرامی،1386،به نقل پور از جعفردوست،1386).
با توجه به پژوهشهای پیشین، مشاهده میشود که خودکارآمدی به عنوان یک نمرهی عمومی و کلی،محاسبه شده و مؤلفههای آن کمتر مورد توجه بوده است؛ بنابراین،سعی پژوهشگر در این تحقیق پرداختن به فرضیهی زیر است: بین خودکارآمدی(خودتنظیمی، خودرهبری،خودباوری،خودسنجی، خودتهییجی)با انگیزهی پیشرفت دانشآموزان دختر دورهی پیشدانشگاهی، رابطه وجود دارد.
به منظور پیشبینی و تبیین رابطهی مؤلفههای خودکارآمدی با انگیزهی پیشرفت دانشآموزان دختر،از تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد که نتیجهی آن در جدول شمارهی 2 نشان داده شده است."