چکیده:
ﻫﺪﻑ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺍﺯ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮﺭﺳــﯽ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺷﺎﺩﮐﺎﻣﯽ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺁﺯﺍﺩ ﻭﺍﺣــﺪ ﻓﻴﺮﻭﺯﺁﺑﺎﺩ۱ ﺑﻮﺩ ﺗــﺎ ﺩﺭ ﮔﺎﻡ ﺑﻌﺪﯼ ﺗﻌﻤﻴﻢ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﺜﺒﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﮑﺎﺭﺍﻥ ﻣﺸــﺎﻭﺭ ﺧﻮﺩ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﺩﻫﻴﻢ. ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺍﻳﻦ ﻫﺪﻑ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ۲۰۰ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸــﺠﻮﻳﺎﻥ ﺭﺷــﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠــﻒ ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ، ﺑــﺎ ﺍﺳــﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮﯼ ﻃﺒﻘﻪ ﺍﯼ ﻧﺴﺒﯽ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﯽ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺷﺎﺩﮐﺎﻣﯽ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ، ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﯼ ﺷﺎﺩﮐﺎﻣﯽ ﺁﮐﺴﻔﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﯽ ﻭ ﭘﺎﻳﺎﻳﯽ ﻣﻄﻠﻮﺑﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺭﮔﺮﺳﻴﻮﻥ ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﻴﺮﯼ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺩﺭﺁﻣﺪ، ﺗﺄﻫﻞ ﻭ ﺭﺷﺘﻪ ﯼ ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ، ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﻴﺶ ﺗﺮﻳﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺷــﺎﺩﮐﺎﻣﯽ ﺩﺍﻧﺸــﺠﻮﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ؛ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ، ﻣﺸــﺨﺺ ﺷــﺪ ﮐﻪ ﺳــﻦ، ﺟﻨﺴﻴﺖ ﻭ ﻣﺤﻞ ﺳﮑﻮﻧﺖ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﯽ ﺷﺎﺩﮐﺎﻣﯽ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
"براین اساس،شادکامی برنگرش و ادراکات شخصی مبتنی است و برحالتی دلالت میکند که مطبوع و دلپذیر است و از تجربهی هیجانهای مثبت و خشنودی از زندگی نشئت میگیرد(آرگایل،1995 بررسی عوامل مؤثر برشادکامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد فیروزآباد صدر اله خسروی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد فیروزآباد امیر قمرانی دانشجوی دکترای روانشناسی،دانشگاه اصفهان محمد رضا بردیده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد فیروز آباد (به تصویر صفحه مراجعه شود) به نقل از نصوحی،احمدی و عابدی، 1383).
سهم عوامل با متغیرهای جمعیتشناسی(نظیر سن،جنسیت، وضعیت تأهل،درآمد،بومی یا غیر بومی بودن و رشتهی تحصیلی)در پیشبینی شادکامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد فیروزآباد چقدر است؟ روششناسی جامعهی آماری و نمونه:جامعهی آماری پژوهش حاضر کلیهی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فیروزآباد بود که از این جامعه نمونهای به حجم 200 نفر از کلیهی رشتهها انتخاب شدند.
فرانسیس و همکاران(1998)در پژوهشی بین فرهنگی برای روایی و پایایی پرسشنامهی شادکامی آکسفورد در دانشجویان انگلیسی،آمریکایی،استرالیایی و کانادایی ضریب آلفای این پرسشنامه را بین 89 تا 90 درصد گزارش دادند.
دنیرو و همکاران(1999 به نقل از میرشاه جعفری و همکاران،1381) معتقدند که زنان و مردان از نظر رضایت کلی و میزان شادکامی تفاوتی ندارند اما هنگامی که افسردگی را در نظر میگیریم، موضوع اندکی پیچیده میشود.
این یافته با نتایج پژوهش میر شاه جعفری، عابدی و لیاقتدار(1383)مبنی برعدم تفاوت میزان شادکامی دانشجویان بومی و غیر بومی همخوانی دارد.
این یافته با نتایج سایر تحقیقات مشابه همسو است؛برای مثال،در پژوهش&%02104SORG021G% آستین،کورن و ریگز(1993)مشخص شد که درآمد و وضع اقتصادی مناسب،نقش اول را در احساس رضایتمندی دانشجویان ایفا میکند.
narI fo stneduts ytisrevinu eht ni ssenippah fo sevitalerroC .
558-308)6(131,nitelluB lacigolohcysP ?sseccus ot daeL ssenippaH seoD:tceffA evitisop tneuqerf fo stifeneB ehT."