خلاصه ماشینی:
"اولین مقاله با موضوع«آسیبشناسی تاریخ در سطح دانشگاههایایران»توسط دکتر آبادیان ارائه گردید کهطی آن چند نکته مورد توجه قرار گرفت:نخست روش تحقیق در تاریخ و تمایز آنبا روش تحقیق در علوم عملی و پایه،مبتنیبودن این روش بر فهم،و اینکه هر فهمیریشه در فرادهش تاریخی هر قوم دارد تاریخاقوام مختلف به دلیل سنن تاریخی گوناگونباهم مختلف است و نهایتا تاریخنویسی درمتن ارزشها،فرهنگها،پیشداوریها وخصوصیات خاص هر قوم روی میدهد.
در این مقاله به گفتمان سیاسی حاکمیتپهلوی اول که گزارههای اصلی آن ناظر برهدایت جامعه به سمت الگوهای مدرن وایجاد حکومتی متمرکز و مقتدر بود و به منظورتحقیق ایدئولوژی رسمی خود از آموزهها ومباحث تاریخی بهرهبرداری میکرد و ازمشاهیر و چهرههای شاخص و فرهنگباستانی و اسطورهای ایران و همچنین رخدادهاو آثار روزگار باستان بهره میگرفت،موردتأکید قرار گرفت؛این آمیختگی و بهرهبرداریافراطی سیاست از تاریخ،آسیبهای جدی رابر پیکرۀ آموزههای تاریخی وارد نمود.
این مقالهبا هدف آسیبشناسی تأثیر تحولات سیاسی برمحتوای کتابهای درسی تاریخ معاصر ایران،با رویکردی تطبیقی به بررسی کتابهایتاریخ قبل و بعد از انقلاب پرداخت.
آقای دکتر نوروزی نیز اظهار داشت که معلمانخودشان میتوانند منبع باشند،حتی اگرکشورهای پیشرفته را الگو قرار بدهیم،معلممحور آموزش است نه کتابهای درسی."