خلاصه ماشینی:
"سیر غربزدگی در نقاشی معاصر ایراناز عرش به فرش روح الله رجبی سست شدن قدرت اجتماعی هنرهای سنتی در ایران،مشروطهخواهی مشروطه طلبان،روشنفکر شدنطبقۀ اشراف،و ملاکان و سیاستمداران ایرانی،حمایتهای تشویقی،نظارتی،هدایتی دولتمردان ایرانی ازنقاشی غربگرا و تمنای قشر بالا دست جامعه نسبت به مصرف محصولات فرهنگی غرب از عوامل اصلی ورودنقاشی مدرن به ایران به شمار میآید.
یکی از نقاشان مؤثر ایرانی که به سبک غربینقاشی میکرد،ابو الحسن خان صنیع الملک(عموی کمال الملک)بود که برای تکمیل هنر و فراگرفتن نقاشی سبک غربی به ایتالیااعزام شد و تا پایان سلطنت محمد شاه در آنجا بود و پس از پنجسال اقامت در ایتالیا به ایران بازگشت.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) غرب زدگی معنوی در نقاشی در دورۀ مظفر الدین شاه نیز سیر غربی شدن ادامه پیدا کرد واولین مدرسۀ هنر را کمال الملک تأسیس نمود.
کمال الملک با بهتصویر کشیدن روابط عینی اشیا و پدیدهها و مطابقت دادن آنها باواقعیت محسوس،طبیعتگرایی و رئالیسم موجود در مکتبهایکلاسیسم را در ایران رواج داد و با این کار نقاشی ایرانی را واردمرحلۀ خاصی از غرب زدگی در معنا و صورت کرد.
توسعۀ هنر غربزده بعد از تأسیس دار الفنون و مدرسۀ صنایع مستظرفه و دانشکدۀهنرهای زیبای دانشگاه تهران و نیز تأسیس گالریهای هنری،تغییرات جدی در فضای نقاشی ایران رخ داد.
حمایتهایپادشاهان قاجار و پهلوی از مدرسۀ صنایع مستظرفۀ کمال الملک ودانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران و حمایتهای بیدریغ فرحپهلوی از انواع غربزدگی در هنر و به ویژه نقاشی-که میتواناز حمایتهای وی از هوشنگ سیحون،رئیس دانشکدۀ هنرهایزیبای دانشگاه تهران و نیز مسئول مدیریت گالریهای تهران-از اینگونه امور است."