خلاصه ماشینی:
"این گروههمچنین مخالف مظاهر گوناگون در اسلامو به ویژه تشیع بودند؛زیرا به گمانشان،اینمظاهر مشابه شرک است و بر سنت صدر اسلاممنطبق نیست؛برای مثال آنها معتقدند که درصدر اسلام،قبر و بنای قبر،زیارت اهل قبول وسنت احترام به چهرههای بزرگان وجود نداشتو فقط به پیامبر(ص)احترام گذاشته میشد؛از همین رو این گروه وجود چنین سنتهایی را درمذاهب دیگر اسلام مظاهر مشابه شرک میدانند.
برایاصلاح این وضعیت نظریۀ بازگشت به صدر اسلام مطرحشد که جنبشی واقعی و گسترده در سطح دنیای اسلامبود،اما نوع بازگشت آن در بین گروههای گوناگون،تفاوتداشت؛برای مثال عدهای از اهل تسنن بازگشت به گذشتهرا از طریق اجتهاد،یعنی بازگشت همراه عقلانیت،مطرحمیکردند که از میان آنها میتوان به مسلمانانی اشاره کردکه در سودان،جنبش«اخوان المسلمین»را پایه گذاریکردند،اما عدهای دیگر که قائل به نظریۀ بازگشت بسیاراز جمله طه سماوی و شکری مصطفی،بازگشت بسیارسختی را پیشنهاد کردند؛مثلا شکری مصطفی نظریهایدارد با عنوان«التکفیر و الهجره»که گروه او هم به این ناممعروف شد.
؛چون غرب در این کشورها به اسلام هجوم آوردهاست؛با این حال در کشورهایی که عقلانیت فلسفی و عقل وعلم در آنها نفوذ جدیتری دارد،جنبش بازگشت به اسلامنفوذ فرهنگی گستردهتری دارد و با عقلانیت همراه است،امادر کشورهایی که عقلانیت در آنجا چندان نیرومند نیستجنبشهای سلفیگری به خشونت تمایل دارد؛برای مثالمیتوان به کشورهای یمن،عربستان،امارات و مصر اشارهکرد.
جنبش سلفیگری از نوع خشن آن،که مهمترین ومعروفترین نمونهاش گروه القاعده است،پیامدهای منفیبسیاری نه تنها برای خود بلکه برای کل جریان بازگشتبه اسلام و جریان ضدیت با غرب داشته است و تداوم اینوضعیت حتی جهان اسلام را تهدید خواهد کرد و خطرهایبسیاری را برای آن در پی خواهد داشت؛زیرا هم چهرۀاسلام را مخدوش میکند و هم اینکه وقتی غرب به اینبهانه وارد سرزمینی از قلمرو اسلام میشود و آن را تصرفمیکند،این پتانسیلهای مبارزه را به خود جذب مینماید."