خلاصه ماشینی:
"افول پراگماتیسم وظهور نئوپراگماتیسم حسین بسطامی «حقیقت چیست و چگونه میتوان آن را شناخت؟»این پرسشی است که طی تاریخ ذهن بسیاری ازفیلسوفها را به خود مشغول کرده است،اما در عصر مدرنیته با انقلابهایی که در عرصههای گوناگونزندگی انسان رخ داد فلسفه نیز دچار تغییرهای عظیمی شد و گاه حتی وسیلهای گردید برای توجیهنظامهای برآمده از مدرنیته.
براساس اندیشۀ پراگماتیستی حقیقت امر جدایی ازانسان نیست،بلکه تنها دلیل برای اینکه نظری درست وحقیقی است و نظری دیگر باطل و خطا این است که اولیدر عمل به درد انسان بخودر و برای او کار آمد و مؤثر باشدو دیگری چنین نباشد.
در نظر مکتب پراگماتیسماندیشهها و عقاید همچون ابزارهایی هستند برای حلمسائل و مشکلات بشر و تا زمانی که اثر مفیدی دارنددرست و حقیقیاند،اما پس از آن غلط و خطا میشوند؛برای مثال،مهم نیست که دیانت مسیحی حق است یا خیر،اساسا بحث حقانیت مدنظر نیست،بلکه باید دید مسیحیتبه چه دردی میخورد؛اگر به پیروانش نوعی آرامش روانیمیبخشد،پس«خوب»است،اما این پرسش و پاسخ به آنکه آیا«حق»هم است،اصلا مهم نیست.
با این حال باید گفت پراگماتیسم را نخستین بارچارلز پیرس در مقالۀ معروفش،با عنوان چگونه میتواناندیشههای خود را روشن ساخت،به کار برده است.
براساس دیدگاه جیمز ما فقطبرای حل مشکلات خود میاندیشیم،به گونهای که نظریاتما اسباب و دست افزارهایی هستند که به منظور حل مسائلو مشکلات در تجربۀ خود به کار میبریم؛بنابراین دربارۀ هرنظریهای باید براساس موفقیت آن در انجام دادن این وظیفهداوری شود؛یعنی وقتی مثلا میگوییم فلان عقیده صادقو درست است،در واقع بر خوب بودن آن تأکید میکنیم.
پراگماتیسم در واقع از همان آغاز پیدایش و رشد مراحلنخستین خود جنبش فکری یک دستی نبود؛نظریههایخاص پیرس دربارۀ نشانههاست،درحالیکه دیدگاههایاصلی جیمز دربارۀ روانشناسی و نظریۀ شناخت است؛فلسفۀ خاص دیویی نیز ابزار اندیشی است."