خلاصه ماشینی:
"این امر نیز به چنددلیل بوده است:نخست آنکه خفقان موجود در این کشور اجازۀهیچگونه فعالیت سیاسی پنهان و آشکاری را به هیچ گروهینمیداد،دلیل دوم نیز آن است که مذهب شیعه در عربستان بهرسمیت شناخته نشده و براساس آموزههای وهابی(آیین رسمیدولت)،پیروان آن مستحق تکفیرند،ازاینرو باید فعالیتهایمبارزاتی شیعیان عربستان را افزون بر اهداف انقلاب اسلامی با توجهبه متغیرهای دیگری همچون سیاستهای دولت سعودی،علمایوهابی،تحولات منطقهای و منافع کشورهای غربی بررس نمود.
پیروزی انقلاب اسلامی و در پی آن سیاست خارجی جمهوریاسلامی ایران تحولی مهم در فعالیتهای مبارزاتی شیعیان عربستانبرای دست یافتن به فضای حیاتی مناسب یا محدود کردن قدرتسیاسی حاکم به منظور استیفای حقوق شیعیان عربستان پدیدآورده،به گونهای که دولت عربستان راهبرد مقابله با این فعالیتها رادر دو بعد سلبی و ایجابی پییگری کرده است.
جایگاه شیعه پیش از انقلاب اسلامی با سقوط احساء توسط دولت نوپای سعودی در سال 1913 مو اعتراف دولت عثمانی به اینکه حکومت سعودی را به رسمیتمیشناسد،حاکم سعودی تسلط خود را بر مناطق شیعهنشینمنطقۀ شرقی عربستان تحکیم بخشید.
در این زمان هرچند در مقطعیکوتاه یکی از طایفههای مهم شیعی به نام«آل هاسا»توانست خودرا به فاتحان نزدیک سازد و حق آزادی مذهبی و قضاوت را تا مدتکوتاهی به دست آورد،اما با گذشت فقط چند سال این حقوق واعتبار خود را از دست دادند و دولت سعودی مقرر کر که همۀاحکام این دادگاهها باید توسط«لمحکمه الرعیه»،که علمایوهابی آن را اداره میکنند،تأیید شود."