خلاصه ماشینی:
"پس از ساعتی درد دل،که درونمایۀ اصلیاش معصومیت بر باد رفتۀ برخی از اهالی قبلۀ انقلاب بود(که خودشرا هم جزء آنها میداند)،بیآنکه شکل مصاحبه بگیرد و دوربین و ضبط صوتی روشن شود،سر سفرۀ دلدنبالهدارش،که هر هزار روز یک بار باز میشود،نشستیم و چیزها و نکتههایی نوشتیم عمدتا مربوط به مهمتریندغدغۀ ایران دیروز،امروز و فردا،یعنی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی.
حال ما باید بدانیم که برای جامعه و فرهنگ و مردمیمیخواهیم الگوی پیشرفت تدوین کنیم که عالم و آدم آن اینگونهبروز پیدا کرده و سلوک نموده،هرچند که بسیاری نسبت خودشانرا با این عالم و آدم فراموش کرده یا از دست دادهاند.
بنابراین پیش از هر چیز سیر و سلوک به سوی وجه الله و جهانآخرت دوباره باید در افراد نظام و ارکان نظام تبلور شود و جانبگیرد تا پیشرفت ما خود به خود الگویی اسلامی بشود برای سایرجوامع و مسلمانان.
اما چرا این نهاد در ژاپن کارآمد بود و اساس پیشرفت وتوسعۀ آن کشور شد،ولی در ایران نه دار الفنون موفق بود و باعثپیشرفت واقعی کشور شد و نه دانشگاههای بعدی؟در پاسخ بهاین پرسش باید گفت که نخست میبایست پایۀ بنیادیتری در کشور استوار میگردید،سپس چنین نهادهایی تأسیس میشد؛آنپایۀ بنیادی هم برقراری نسبت درستی میان جامعه و تکنیک بود،همانگونه که بذر را باید در جای مناسب قرار داد تا رشد کند وثمر بدهد.
جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر قانون اساسی و برپایۀ اصول اسلامی حرکت و رشد خود را به گونهای آغازکرده که ضمن حفظ کرامت و آزادی انسان توانسته استبا دانش بومی الگویی برای خود ترسیم کند که الگویاسلامی ایرانی پیشرفت خوانده میشود و براساس اینالگوست که میتواند با کارایی بهتر در مسیر دستیابی بهاهداف والای اسلامی گام بردارد."