خلاصه ماشینی:
"{%{J{U U}جامعه و علوم اجتماعی جهانی شدن و محصولات فرهنگی قفس آهنی مک دونالدJ}(به تصویر صفحه مراجعه شود)علیرضا صادقی جهانی شدن پدیدهای پیچیده با ابعادی متنوع و درهم تنیدهاست که افزون جنبۀ اقتصادی آن،که در پی یکپارچه کردن تولیدتوزیع و مصرف کالا و خدمات است،وجوه فرهنگی و سیاسی رانیز شامل میشود.
جهانی شدن فرهنگی به تبادل فزایندۀ شیوههایفرهنگی میان کشورها و ملتها اشاره میکند و گفته میشود اگرچهاین فرایند از سالها بسیار دور وجود داشته،در دهههای اخیرجهانی شدن اقتصادی و سیاسی،به این فرایند سرعت فوق العادهایداده است.
بدین معنا جهانی شدن فرهنگ عبارتاست از شکلگیری و گسترش فرهنگی خاص در عرصۀ جهانی.
جهانی شدن به گونهای بنیادین تعاملاتدر مقیاس جهانی را افزایش داده است که این به سهم خود تنوعفرهنگی را به ویژه در کشورهای جهان سوم تهدید میکند.
اگرچه جهانی شدن فرهنگ،واقعیتی انکارناپذیراست،هر یک از ملتها در سطح فردی،اجتماعی،ملی و فراملینسبت به همگونسازی فرهنگی خاص عکس العمل نشان دادهاند؛برای مثال،گرچه مک دونالیزه شدن و ایجاد شیوههای جدید مصرف،جهانی هستند،جنبشهای مخالفی را به وجود آوردهاند که به همینمیزان جهانی هستند."