خلاصه ماشینی:
"با گسترشدامنۀ جهانی شدن ورود سبکهای جدید زندگی غربی،جامعۀ ایرانی نیز همچون بسیاری از کشورهای در حالگذار تغییراتی یافته است که چشمانداز و دامنۀ آن چندانکه باید روشن نیست؛به عبارتی تغییرات و تحولاتی که درغرب با عنوان مدرنیته و جهانی شدن روی داده تأثیراتی رااز طریق دنیای اطلاعات و ارتباطات بر نقاط دیگر جهان،ز جمله ایران،بر جای گذاشته و چون همۀ این تحولات ازدرون برنخاسته و برای آنها در بستر وارد شده فرهنگسازینشده،بحرانهایی را در زندگی مردم به وجود آورده است.
به راستی برای کشورهایی که هنوز درحوزۀ اقتصاد راه طولانی پیش رو دارند قرار گرفتن در عرصۀرقابت مصرفگرایی و پیامدهای آن قدمی رو به جلو در راهتوسعه به شمارمیآید؟چنانچه به گفتۀ همین موافقانجهانی شدن،پیوستن به این فرایند برای کشور الزامی استو جهانی شدن به راه خود ادامه خواهد داد،دلیل این همهاصرار و فشار بر کشورهای در حال توسعه در قالب مباحثاقتصادی و حقوقی برای پیوستن به آن چیست؟ افزون بر این،اگرچه با ورود سبکهای جدید زندگی بهجامعه درجۀ انتخاب افراد به شدت افزایش یافته استو کالاهایی که تولید و عرضه میشوند درجۀ انتخاببیشتری را برای مصرفکننده قائل هستند،این سیر سببتغییر و تهدید فرهنگ و هویت فردی و اجتماعی افرادو بیاعتنایی به ساختارهای سنتی شکلدهندۀ جامعهنیز میشود و در این وضع افراد هویت خود را به جایمنابع سنتی هویت از خلال مصرف کالاها و سبکهایگوناگون زندگی کسب میکنند و اهمیت این موضوعزمانی دوچندان میشود که براساس نتایج پژوهشهایانجام شده معلوم میشود سبکهای جدید زندگی درروستاهای ایران نیز نفوذ کردهاند؛موضوعی که تا چندسال پیش بسیاری از صاحبنظران این حوزه به شدتآن را رد میکردند و در واقع سبکهای زندگی یکی ازویژگیهای شهرهای بزرگ و مدرن به شمار میرفت."