خلاصه ماشینی:
"عامل دیگری که در بحث آسیبشناسی مطالعات قرآنیشرقشناسها باید به آن اشاره کرد تأکید آنها براستفاده از منابعقدیمی در پژوهش است بدون توجه به اعتبار و اصالت این منابع.
*آقای دکتر در پایان میخواستم این پرسش را مطرح کنم کهشما سیر قرآنپژوهی شرقشناسان را چگونه ارزیابی میکنید؛یعنی آیا این مطالعات در حال نزدیک شدن به واقعیت و کشفحقیقت اسلام و قرآن است یا فاصله گرفتن از آن و ادامه یافتنغرضورزیها؟ همان گونه که خدمتتان عرض کردم مطالعات شرقشناسیطی تاریخ خود با سه انگیزۀ دینی تبشیری،سیاسی و اقتصادی(با هدف استعمارگری)و علمی-پژوهشی انجام شد.
«تاریخ قرآن»از نظر نولدکه بیشک مهمترین و تأثیرگذارترین اثر نولدکه،«تاریخ قرآن»ویاست؛چنانکه آرتور جفری،خاورشناس انگلیسی،در مقدمهایکه به زبان عربی برکتاب«المصاحف»حافظ ابو بکر سجستانینگاشته،نوشته است:«در آغاز نولدکۀ آلمانی این شیوۀ پژوهش رادربارۀ قرآن شریف در کتاب گرانمایهاش،که'تاریخ قرآن'نام داردبه کار برد.
یکی از مباحثچشمگیر کتاب نولدکه پژوهش وی دربارۀ این مسئلۀ مهم استکه آیا از قرآن مجید آیاتی کاسته شده است یا خیر؟نولدکه درپایان بخش نخستین و آغاز بخش دوم از تاریخ قرآن خود،روایاتیرا گرد آورده است که نشان میدهند پیامبر اسلام(ص)الهاماتی داشته که با قرآن کنونی هماهنگ نیست!نمونهای از آنچه نولدکهآورده به قرار زیر است: «بسم الله الرحمن الرحیماللهم انا نستعینک و نستعفرک و نثنی علیک و لا تکفروک ونخلع و نترک من یفجرک؛خداوندا ما از تو یاری میجوییم وآمرزش میخواهیم و برتو ثنا میگوییم و تو را ناسپاسی نمیکنیمو از کسی که تو را نافرمانی کند بیزاری میجوییم و او را ترکمیگوییم»."