خلاصه ماشینی:
"1 فوکو در یکی از متون متأخر خویش،وظیفۀ فلسفه را تحلیلشرایطی میداند که در آن روابط معینی میان فاعل شناسا وموضوع شناسا شکل میگیرند و تغییر میکنند،به گونهای کهدانش ممکنی را میسازند و نیز حالتی که در آن بازیهایسازندۀ صدق برای زمان و مکان و افرادی معین ظهور میکنند؛یعنی تجربۀ ممکن پیشینی تاریخی.
این تحلیل با پایان دورۀ رنسانس و آغاز عصر کلاسیک آغازشده و در آن بررسی انتقال رخ داده در اپیستمهها مد نظر قرارگرفته است.
فوکو مدعی است که فضای مفهومیجدیدی که در آن علوم انسانی شکل گرفتهاند،در عصر مدرن،با معنای انسان پدید امده است.
اگرچه این گستره به گونهای به وسیلۀ ما مفروض گرفته شدهکه مشکل است صورت دیگری از اندیشیدن دربارۀ رابطۀ میانموضوع،دانش و تاریخ را درک کنیم،فوکو انسان را مسئلۀاپیستمه مدرن تلقی کرده است.
از آنجا که منشأ یا مبنای تاریخ انسان نمیتواند رویدادی تجربیدر گذشته باشد که سرآغاز آن به شمار آید یا حوزۀ زمانی خالییا رخدادی اولیه مانند سخنان فیلسوفان پیش از سقراط باشد،نتیجه این است که معنای اصل و منشأ همواره فهم ناشده باقیخواهد ماند.
انسان درمییابد که منبع هستی خودش نیست-که هیچگاه نمیتواند به سرآغاز تاریخ خودش بازگردد-و در عین حال میکوشد به شیوهای نشان دهد که این تناهیچیزی نیست که واقعا او را محدود کند،بلکه منبع استعلاییهمان تاریخی است که سرآغازش را نمیشود با پژوهش تجربیمشخص کرد.
فوکو بامعنای خاص و ویژهای که از انسان مطرح کرده،آن را موضوععلوم انسانی عصر تجدد دانسته و سرانجام با اعلام مرگ چنینموضوعی پایان علوم انسانی عصر تجدد را نیز اعلام نموده است.
sserP ytisrevinU egdirbmaC,tluacuoF laehciM ot noinapmoC (3)."