خلاصه ماشینی:
"مگر اینکه این فرهنگبه بحران گرفتار شود و با خردهفرهنگها یا کلانفرهنگیهایدیگر در تعارض جدی قرار گیرد که در این صورت اندیشمندانقوم به شرح و بسط اصول حاکم بر فرهنگ سنتی آن جامعهدست میزنند در ایران نیز چنین شد،با ورود هنرهای غربی بهصورت جدی،هنرمندان و اندیشمندان این قوم با این پرسشروبهرو شدند که«هنر و فرهنگ سنتی ایران دارای چه اصول وارزشهایی بوده که با این هنر و فرهنگ جدید در تعارض قرارگرفته است؟»طرح این پرسش آغاز راهی بود که اندیشمندانیهمچون مرحوم مددپور آن را ادامه دادند.
این تفکر مستلزم آن است که مورخهمۀ رویدادهای تاریخی را اموری نداند که فقط در گذشتهروی دادهاند و نکوشد دربارۀ آن رویدادها فقط مردهخواری کندو اطلاعات تکمیلی مستند جمع نماید تا آن رویدادها برای ماروشنتر گردد،بلکه او از منظر این نوع تفسیر موظف است کهروح رویدادها را،که مظهری از اسمای الهی است،دریابد و آنها&%09705NMZG097G% را متحقق در اکنون و آینده ببیند؛درواقع روح آن را متعلقبه زمان فانی و گذرای دنیایی نداند و حقیقت آن رویدادها راحقیقت باقی ببیند.
با این توضیح اکنون میتوان گفت که دکتر مددپور بادردمندی نگاهی بسیار جامع به وضعیت هنر ایران و جهاناز ابتدا تا کنون داشت و این امر را با تفکر و رسوخ با باطنفرهنگ و هنر انجام داد ایشان،با توجه به حقایق متحقق شدهدر کلیت اندیشۀ قوم ایرانی،اعم از سیاست،اقتصاد،دین،هنر،عرفان و فلسفه،فلسفۀ هنر را تبیین میکرد."