خلاصه ماشینی:
"محمد مددپور از یک سو تقلید از هنرهای سنتی بدونتوجه به عالم سنتی را امری پوچ،باطل،منفعل و بیاثرمیدانست و از سوی دیگر هنرهای مدرن موجود درایران را نیز به دلیل تقلید ظاهری و باطنی از هنر مدرنباطل میانگاشت اما از نظر او،اگر هنرمندان سنتیکاریا هنرمندان مدرنیست انقلابی ایران،با بصیرت کاملنسبت به عالم تفکر انقلاب اسلامی،به ابداع صور هنریدست بزنند،هرآنچه از آنها تولید میشود در ذیل تفکرو هنر انقلاب اسلامی قرار میگیرد.
از نظر ایشان،هنرتکنولوژیک غرب نیز،با اینکه ماهیتی مدرن و غفلتزادارد،اگر هنرمند مسلمان متعهد به انقلاب اسلامی،با درد دینی و با بصیرت کامل به اغراض این هنر،به&%09706NMZG097G% اخذ صور آن دست بزند،کاری انقلابی و هماهنگ باهنر انقلاب اسلامی انجام داده است.
ایشان سه دوره را برای هنر انقلاب اسلامی در نظرمیگرفت:در دورۀ نخست،که دهۀ آغازین انقلاباسلامی و دوران دفاع مقدس بود،در هنر سنتی ایرانتحولی رخ داد و هنرمندان به شکل حضوری،نه باخودآگاهی،سنت را پناهگاه خود قرار دادند و با شوقو ذوق در حوقههای شعر،خوشنویسی،قصه،نقاشی وهنرهای عمدتا فردی به ابداع دست زدند،اما هنرهایدیگر،مانند سینما،معماری،تئاتر و هنرهایی که زیرسیطرۀ مدرنیته بودند،کمتر متحول شدند؛با اینکهنشانههایی از ظهور دوبارۀ سنت در آنها دیده میشد.
ایشان فیلمهاییکه هنر غرب را نمایش میداد،در اولین فرصت میدید و دربارۀآنها اظهارنظر مکتوب میکرد کتاب سینمای اشراقی ایشان،کهمجموعه مقالاتی دربارۀ هنر سینما را دربرمیگیرد،سیر تکنیکدر سینما را نشان میدهد،مددپور حتی بسیاری از رمانهایی کهدر عرصۀ ادبیات دینی نوشته میشد پیش از چاپ میخواند و نظرمشاورهای خود را دربارۀ آنها مطرح میکرد؛به عبارتی او فردیمعتقد به انزوا و گوشهگیری نبود و در حد خودش و در مدت عمرپربرکتی که داشت اهل جستجو،بحث،تحقیق و حقیقتجوییبود."