خلاصه ماشینی:
"هریکاز این سطحها و زوایهها نیز،هم توجیه و موضوعیتخود را دارند،و هم میتوانند روشنگر بعضی از نکتههایمهم،در تبیین و فهم سازوکار فرآیندهای تولید معنا درکشور ما باشد؛برای مثال میتوان چامسکی را نمونهای ازروشنفکران دانشگاهی غرب دانست و بنابراین نوع ارتباطدانشگاهیان و اندیشمندان ما با آثار او را سرشتنمایرویارویی فرهنگ فاخر ایرانی با جریان آلترناتیو وحاشیهای دانشگاههای بزرگ جهان تلقی کرد یا میتواناندیشههای او را نمودی از تأمل غرب دربارۀ خود،درمواجهه با تمدن شرقی دانست و از این زاویه به بررسیو نقد آرا و دیدگاههای او دست زد.
2. چامکسکی دانشمندی زبانشناس است و مدتهاپیش از اینکه نام او به خاطر دیدگاههای سیاسیاش درروزنامهها و رسانهها اهمیت یابد،نگاه زبانشناسانۀ او بهساختار واحد زبانی در میان انسانها سبب شده بود حتیدر دانشگاههای نهچندان به روز وطنی هم،از او یاد شودو متنها و تحلیلهایش به متون درسی راه یابد؛پسموضوعیت سخن گفتن از او،بیش از هرچیز،از همینابداعات و مهارتهایش در دانش زبانشناسی ناشیمیشود؛اگر به این نکته توجه نکنیم،چهبسا اهمیتچامسکی و سخنان او را بیشتر یا کمتر از آنچه هستفرض کنیم و این خطر کمی نیست."