خلاصه ماشینی:
"البته در میان این نخبگان کسانی که طرفدارحفظ پارهای از سنن جامعۀ خود باشند نیز هستند،اما چون در نظر آنان اصالت با فرهنگ وارد شدهاست نه با فرهنگ بومی،و به فرهنگ بومی به مثابۀامری تزئینی و ویترینی و فقط برای ظاهرآرایی وموجهسازی فرهنگ وارد شده مینگرند،همه را دریک جرگه باید به شمار آورد؛ 3.
خوشبختانه یا متأسفانه در تاریخ فرهنگ ماهر سه گروه نخبگان یاد شده وجود داشتهاند وهمچنان نیز هستند،اما در این نوشتار فقط رویکردنخبگان برانداز طی تاریخ ایران مدنظر قرار گرفت.
ورود فرهنگ اعراب مسلمان دومین ورود فرهنگ جدید به ایران ورود فرهنگاعراب مسلمان بود که این فرهنگ وارد شده در ابتدایکار بسیاری از نخبگان ایرانی را متأثر ساخت و آنان را بهنوعی عربزدگی مبتلا کرد.
با گذشت زمان نخبگان درانداز یا همان تعالیاندیشانموفق شدند خط تمایز پیچیدهای را که میان اسلام وعربیت وجود داشت مشخص کنند و ضمن پذیرش دینالهی اسلام،فرهنگ عربیت را کنار زنند،که این کار آنانرا باید خدمتی سرنوشتساز دانست.
اگرچهعدهای از آنان نیز به ظاهر از ایران،بهویژه ایران باستان،دم میزنند،فقط زمانی که به اسلام میرسند به یادمیآورند که ایرانیاند،ولی هرگاه که به غرب میرسندنهتنها ایرانی بودن خود را پنهان،بلکه گاهی آن را نیزانکار میکنند و حتی اگر عدۀ کمی از آنها نیز حقیقتا بهاسلام و ایران ایمان داشته باشند،فقط آن را برای تزئین وآرایش فرهنگ غرب میخواهند وگرنه روح حقیقی ایران،که کشوری شرقی است،با روح حقیقی اسلام،که دینیالهی و اشراقی است،هیچ تناقضی ندارد و تنها تناقض آنهابا غرب است."