خلاصه ماشینی:
"پرداخت حقوقهای مالی مانند زکات،خمس،ممنوعیت ربا،توصیه به انفاق و مطالبی از این گونه را میتوان جزء ویژگیهایسیرۀ اقتصادی پیامبر اکرم(ص)به شمار آورد که در قرآن کریم به آنها اشاره شده است.
موارد دیگری هم وجود دارد که ما میتوانیمدر سیرۀ پیامبر گرامی اسلام(ص)به آنها اشاره کنیم؛برای نمونهاز قول پیامبر نقل شده است:«ما پیامبران برای گردآوری مالبرانگیخته نشدهایم،بلکه برای انفاق مال برانگیخته شدهایم».
اینمفهوم بیانگر این است که در نظر ایشان تکاثر مال تقبیح گردیدهو در عین حال برای پر کردن حفرههای فقر انفاق توصیه شدهاست؛در نمونهای دیگر میتوان به این فرمایش پیامبر اکرم(ص)اشاره کرد که«بدترین افراد امت من توانگران هستند».
شما این دوموضوع را چگونه تحلیل میکنید؟ در پاسخ به پرسش قبلی اشاره کردم که پیامبر اکرم(ص)تکاثررا نفی مینمود،ولی در عین حال تولید را در هرعرصهای که به نفعنیازهای مشروع مردم بینجامد تشویق میکرد؛البته اینکه برتولیدمحصولات کشاورزی تأکید شده است معنایش این نیست کهتولیدهای غیر کشاورزی مهم نیستند.
در حال حاضر این الگو در کشور ما چگونه اجرا میشود وفاصلۀ بین نظر مبارک پیامبر اکرم(ص)و حقیقت موجودچقدر است؟ ببینید آنچه با عنوان قرض الحسنه الان در کشور وجود داردبا آن قرض الحسنهای که در قرآن اسم برده شده،متفاوت است.
در مجموع به نظر بنده قرض الحسنۀ مد نظر پیامبر بزرگاسلام(ص)در این زمینه تا حدود زیادی در کشور ما در حالاجراست و بیشتر افراد میکوشند این مفاهیم را با کمترین اشکالاجرا کنند،ولی موارد استثنا هم وجود دارد که تا حدی انحرافدر فعالیتهای آنها دیده میشود."