خلاصه ماشینی:
"او در این کتاب نشان داده است چگونه شرقشناسی از اندیشهها،دکترین و خطوط قوی حاکم برفرهنگ غربی مطالبی را وام گرفته،بارها از آنها تغذیه شده و شرقهای گوناگون را ایجاد کرده است؛(به تصویر صفحه مراجعه شود) شرق فرویدی،شرق اشپیلنگری،شرق داروینی،شرق نژادپرستانهو...
در خدمتدیدگاههای کاملا امپریالیستی شرقشناسی قرار گرفت؟چه نوع ازتغییرات،تعدیلات،پالایشها و حتی انقلابها در درون شرقشناسیروی میدهد؟شرقشناسی چگونه خود را از دورهای به دورهای دیگرمنتقل،یا در آن تکرار میکند؟ برای رسیدن به این هدف،یعنی پاسخ به این پرسشها،ادواردسعید نخست مفاهیم دوگانۀ شرقشناسی آکادمیک و تخیلی رابازشناسی کرده و به مفهم سوم شرقشناسی رسیده که نوعی سبکعربی مرتبط با ایجاد سلطۀ تجدید ساختار،دانش آمریت و اقتدار برشرق است و این همان مفهومی است که مبنای ایدئولوژیک نقد وتحلیل او در شرقشناسی قرار گرفته است.
سعید در ابتدای فصل سوم،نتیجهگیری خوداز فصلهای اول و دوم را چنین بیان کرده است:«هرکس دربارۀشرق مطلب نوشته از رنان تا مارکس(نوشتههای ایدئولوژیک)ویا از پرحرارتترین نویسندهها(مثل لین و ساسی)تا نیرومندترینتخیلات(فلوبر و نروال)مشرقزمین را به صورت جایی که نیازمندتوجه تجدید ساختار و حتی اصلاح از سوی غرب میباشد،میدیدهاست.
سعید به ضعف علمی جهان اسلام در تولید فرهنگ و دانش اشارهکرده و گفته است:«هنوز هم دانشپژوهان شرقی(حتی استادانشرقی)میخواهند به امریکا بیایند و در محضر شرقشناسان امریکاییزانو زده و کلیشههایی را با عنوان عقاید غربی شرقشناسی تحویلمستمعین خود بدهند».
ادوارد سعید معتقد است پروژۀ شرقشناسیبه وسیلۀ روشنفکرانی بومی شرق با همان سنت ایدئولوژیک واستعماری اجرا میشود؛«امروز در دانشگاههای امریکا ابتداییترینحوزههای زبانهای شرقی توسط منابع خبری بومی تدریسمیگردند،ولی همچنان قدرت در این سیستمها تقریبا منحصرا دردست غیر شرقیهاست؛اگر چه استادان تمام وقت غیر شرقی نسبت بهاساتید شرقی درصد خیلی بالاتری ندارند»."