چکیده:
مطالعه غیر درسی حرفهای، که فراتر از مطالعه کتابهای معین درسیست، از
راههای کسب بینش و دانش حرفهای برای دانشجویان است.راههای گوناگونی برای تشویق
به مطالعه حرفهای وجود دارد.ایجاد فرصت سؤال و جواب یا بحث و مناظره در کلاسهای
درس، انجام تمرینهای پژوهشگرا، ارائه همایش، گزارش کار و معرفی منابع بیشتر برای
مطالعه و آمادگی برای امتحان، از روشهاییست که میتواند در تشویق دانشجیان به
مطالعه حرفهای تأثیرگذار باشد.به منظور نظرسنجی درباره روشهایی که میتواند
انگیزه لازم برای مطالعه حرفهای ایجاد کند و نیز بررسی میزنی که این راهها در عمل
در محیط آموزشی به کار گرفته میشود، نظرات 88 نفر از دانشجویان رشته کارشناسی
کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد ورودی سالهای 77، 78 و 79 گردآوری شد.پژوهش در دو
مرحله مقدماتی و نهایی انجام گردید.در مرحله مقدماتی از شیوههای مصاحبه، پرسشنامه
و کتابسنجی و در مرحله نهایی فقط از پرسشنامه استفاده شد.بر اساس نتایج به دست
آمده، دانشجویان روشهای یاد شده را از روشهایی میدانند که میتوانند در ایجاد
انگیزه برای مطالعه مؤثر باشد.آنها معتقدند این روشها تنها تا حدودی در کلاسهای
درس رعایت میشود.آنها مطالعه غیر درسی حرفهای را برای ایجاد اعتماد به نفس
حرفهای و آینده کاری بهتر ضروری میدانند.
خلاصه ماشینی:
"به منظور نظرسنجی درباره روشهایی که میتواند انگیزه لازم برای مطالعه حرفهای ایجاد کند و نیز بررسی میزنی که این راهها در عمل در محیط آموزشی به کار گرفته میشود، نظرات 88 نفر از دانشجویان رشته کارشناسی کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد ورودی سالهای 77، 78 و 79 گردآوری شد.
با توجه به مطالب یاد شده، در تدریس، از روشهای سؤال و جواب، حل مسئله، بحث و گفتگو و فراگیری منبعگرا استفاده شود، انگیزههای لازم برای مطالعه منابع چاپ شده در زمینه تحصیلی دانشجو به وجود میآید و اطلاعات دانشجویان به منابع درسی محدود نخواهد بود.
بررسی دلایل عدم موفقیت 44 نفر از دانشجویان رتبه اول دبیرستان در ترم اول دانشگاه، نشان داد که این دانشجویان در دوران تحصیل در دبیرستان، مهارتهای لازم برای مطالعه منابع غیر درسی را به دست نیاوردهاند، بنابراین آنها نمیتوانند خود را با شرایط دانشگاه که مبتنی بر گردآوری اطلاعات و مطالعه گسترده است هماهنگ کنند.
از آنجا که یادگیری صورت نمیگیرد مگر اینکه اطلاعات جدیدی به دست آید، مطالعه یکی از محورهای اصلی در روشهای تدریسی که با هدف یادگیری طراح میشود، بررسی منابع منتشر شده در رشته کتابداری و اطلاعرسانی، نشان میدهد که منابع قابل توجهی در این رشته تألیف و یا ترجمه شده است.
بر اساس اطلاعات گردآوری شده از پاسخدهندگان، نظام آموزش عالی افزایش تعداد فارغ التحصیلات را بیش از رشد دانش و تفکر آنها در نظر دارد بنابراین مشوقی برای مطالعه غیر درسی حرفهای نیست."