چکیده:
مصاحبه مرجع در قلب بخش مرجع قرار دارد و علیرغم الکترونیکی شدن
کتابخانهها و رشد فناوری نه تنها از اهمیت این فرایند کاشته نشده بلکه نیاز به آن
به طور افزونی از طرف کتابداران و استفادهکنندگان مطرح شده است.در این مقاله ابتدا
به مصاحبه حضوری و مقایسه آن با مصاحبه الکترونیکی پرداخته میشود سپس پیشنهادهایی
برای بهبود کیفیت مصاحبه الکترونیکی ارائه میگردد و بعد آنها تجزیه و تحلیل
میشوند.در انتها نیز از این بحث نتیجهگیری میشود و مهارتهایی که باعث به هم
پیوستن مصاحبه سنتی و الکترونیکی میگردد، مطرح میشود.
خلاصه ماشینی:
"در مصاحبه الکترونیکی کتابدار باید دانش اطلاعاتی خویش را از مرز مواد چاپی و کتابخانهای فراتر برد و با فناوری اطلاعات همگام باشد، منابع الکترونیکی و ابزارهای جستجو را بشناسد و با انتخاب موتور کاوش مناسب بتواند در کوتاهترین زمان، مناسبترین پاسخ را برای کاربران ارسال نماید.
این گونه گزارشها میتواند برای تجزیه و تحلیل انواع پرسشهای الکترونیکی و مرور مناسبترین راهبرددر مصاحبه الکترونیکی کتابدار باید دانش اطلاعاتی خویش را از مرز مواد چاپی و کتابخانهای فراتر برد و با فناوری اطلاعاتی همگام شود، منابع الکترونیکی و ابزارهای جستجو را بشناسد و با انتخاب موتور کاوش مناسب بتواند در کوتاهترین زمان، مناسبترین پاسخ را برای کاربران ارسال نماید.
این امر در مصاحبه حضوری نیز به چشم میخورد و زمانی که سؤالات زیاد تخصصی نیست و به بررسی تعداد کمی منبع و صرف زمانی کوتاه نیاز باشد، استفاده از مصاحبه الکترونیکی بسیار کارگشا خواهد بود، اما مزانی که این سؤالات کوتاه جای خود را به سؤالات تخصصی مربوط به یک تحقیق یا پژوهش بدهند پاسخهای ارائه شده ممکن است در هالهای از ابهام و پرسش فرو رود.
از طرف دیگر دسترسی به اطلاعات را برای متقاضیان از فاصله دور فرصت بیشتری را برای کتابدار مرجع به وجود میآورد تا بتواند مهارت خود را نشان دهد و خدمات کتابخانه خویش را ارائه نماید، چرا که در مصاحبه حضوری کتابدار ممکن است نتواند در یک زمان همه معلومات خویش را مرور نماید و چه بسا دانستههای مفیدی که پس از خروج استفادهکننده از محیط به ذهن کتابدار خطور نماید، لذا استفاده از فناوری اطلاعاتی برای بهبود خدمات مرجع و رضایت بیشتر درخواستکنندگان اطلاعات، گام بسیار مؤثری در رسیدن به اهداف هر کتابخانه و مرکز اطلاعرسانیست."