چکیده:
پژوهش حاضر به روش پیمایشی به بررسی رفتار اطلاعیابی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی شهر تهران میپردازد.یافتهها نشان میدهد که 5/41 درصد از جامعه پژوهش انگیزه و هدف خود رروزآمد کردن اطلاعات تخصصی ذکر کردهاند و کتابهای درسی، کتابهای کمک درسی، نشریات تخصصی، و بانکهای اطلاعاتی هر کدام با 86/12 درصد پر استفادهترین منابع اطلاعاتی آنان است.مشاوره با استادانپر استفادهترین روش اطلاعیابی این جامعه بوده(03/19 درصد)وبرگهدان
معمولترین روش دستیابی آنان به منابع مورد نیاز است(27/26 درصد).مهمترین موانع و مشکلات در دستیابی به اطلاعات مورد نیازنبود منابع مورد نیاز در مجموعه وروزآمد نبودن منابع موجود(هر یک با 34/20 درصد)است.6/63 درصد از جامعه پژوهش اعلام کردهاند که از شبکههای رایانهای و یا صفحه فشرده استفاده میکنند. 1/59 درصد از جامعه، از نشریات تخصصی داخلی حوزه کتابداری و اطلاعرسانی استفاده مطلوب نمیکنند که این میزان در مورد نشریات خارجی 90/9درصد است.
خلاصه ماشینی:
"برای بهینهسازی کیفیت آموزش در حوزه علوم کتابداری و اطلاعرسانی باید نیازهای اطلاعاتی دانشجویان این رشته و راههای مناسب برای رفع آنها را شناخت، امبا توجه به اینکه عوامل متعددی از قبیل اهمیت اطلاعات برای استفاده کننده، زمینه انگیزه، ویژگیهای فردی استفاده کننده، و گستره اطلاعات موجود بر نیازهای اطلاعاتی تأثیر میگذارد، ضروریست برای سرعت بخشیدن به امر بهرهگیری استفاده کنندگان، استفاده کنندهها و روشهایی که برای کسب اطلاعات به کار میگیرند و همچنین منابع مورد استفاده ایشان مطالعه شود.
به چه میزان از نشریات تخصصی حوزه کتابداری استفاده میشود؟ص جامعه آماری جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم کتابداری و اطلاعرسانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای دولتی شهر تهران است که بالغ بر 53 نفر هستند.
پیشینه تحقیق در ایران انصاری در 1354 با استفاده از روش پیمایشی درباره روشهایی که اعضای هیئت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران برای دستیابی به منابع و مدارک علمی به کار میبرند تحقیق نموده است و به این نتیجه رسیده که نیاز به منابع و مدارک، بیشتر برای آماده کردن مواد درسی بوده است و جستجو در کتابخانه بیشتر از طریق برگهدان صورت میگیرد(3).
در تحقیق دیلمقانی در 1375 با عنوانبررسی رفتار اطلاعیابی اعضای هیئت علمی رشته مهندسی مکانیک د رکسب اطلاعات تخصصی در پنج دانشگاه شهر تهران به این نتیجه رسید که میان استفاده اعضای هیئت علمی از منابع و روشهای مختلف کسب اطلاع و دستیابی آنان، رابطه معناداری وجو ندارد(7).
leveL etaidemrernI-reppU نتیجهگیری نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش به شرح زیر است: 5/41 درصد از جامعه پژوهش، گزینه روزآمد کردن اطلاعات تخصصیرا در مورد هدف و انگیزه اطلاعیابی علامت زدهاند و این امر نشانگر دید علمی و تخصصی جامعه پژوهش به حوزه کتابداری و اطلاعرسانیست."