خلاصه ماشینی:
"»5این سخن لازم میسازد که نه تنها آموزشو پرورش دوره دبستانی،دبیرستانی،و دانشگاهی بایدبرای همگان آزاد باشد و مراحلی از آن حتی بهصورت اجباری به کار بسته شود،بلکه هر زن و مردبزرگسالی پس از پایان موقتی آموزشهای رسمی خودبتواند هر زمان که اراده کند برای پیگیری آموزش وپرورش و افزایش دانش و اطلاعات و از میان بردنکاستیهای علمی خود یا حتی برای پروراندن ذوق وپرکردن ساعات فراغت و غنی کردن درون مایهزندگی اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و هنری خود بهآموزش و پرورش مناسب دست پیدا کند.
از سویی دیگر در تلاش بالابردن پیوند میان آموزش و پرورش با نیازهای زندگیوضعی پدید آمده است که«انسان نمیتواند فقط درجهان زندگی کند که در آن به دنیا آمده است»بلکهباید از همه فرصتهایی که در سراسر عمر فراهم میآیدبهرهمند گردد و خود را نه تنها با تازهها سازگار سازدکه به تازه کردن خود بپردازد و تازههایی را نیز پدیدآورد.
آموزش و پرورش در سازمان هنگامی که فلسفه و هدف کوششهای آموزش وپرورش کارکنان دولت به عنوان بخشی از نظامآموزش و پرورش سراسری جامعه تعیین شد و نظاماداری به پذیرش ضرورت و اهمیت آن متعهد گردید ومقدمات تدوین و تنظیم برنامههای آن فراهم آمد آنگاهباید در درون سازمانهای دولتی کوششی پدید آید تافضای سازمانی شوقانگیز و برازنده و سازگار برایاجرای این برنامهها آفریده شود تا همه کارکنانسازمان با میل رغبت،خواست و اراده به سویکانونهای آموزش و پرورش سازمانی و غیر سازمایکشیده شوند و هستی خود را در فراگرد تکامل ودست یافتن به آنچه شدنی است قرار دهند."