چکیده:
صاحبنظران معتقدند که دیگر سخنرانی روش مناسبی برای آموزش کتابخانهای به
دانشجویان نیست.سخنرانی دانشجویان را خسته میکند و از توجه آنها در طول کلاس
میکاهد.از روشهای مؤثر آموزشی یادگیری فعال است که بسیاری از کتابداران دانشگاهی
از آن استقبال کردهاند زیرا دانشجویان درخود کلاس درس، آموزش کتابخانهای
میبینند.این مقاله به یادگیری فعال و کاربرد آن در آموزش کتابخانهای، ویژگیها،
روشهای به کارگیری، مشکلاتی که بیشتر کتابداران در عمل دراینروش با آن مواجهاند
و نیز کاربرد آن در رشتههای خاص میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"از روشهای مؤثر آموزشی یادگیری فعال است که بسیاری از کتابداران دانشگاهی از آن استقبال کردهاند زیرا دانشجویان درخود کلاس درس، آموزش کتابخانهای میبینند.
اما سؤال این است که اگر آموزش کتابخانهای صرفا از طریق سخنرانی عملی نیست چرا که را بهکار میگیرند؟یادگیری فعال، که بهعنوان یادگیری همگام نیز شناخته شده است، یکی از مدلهای آموزشیست که بسیاری از کتابداران دانشگاهی بهآن روآوردهاند تا به (1).
به وضوح، اینروش، یکی از کاربردهای یادگیری(به تصویر صفحه مراجعه شود) فعال است که کتابداران از آن استفاده میکنند و نهتنها مهارتهای کتابخانهای را آموزش میدهد بلکه کتابخانه را بهمرکزی برای آموزش دانشجویان درمحوطه دانشگاه تبدیل میکند(20:7-18:110-114؛3).
گروه مطالعه اشاره کرد:اعضای هیئت علمی باید از روشهای فعال تدریس، بیشتر استفاده کنند و برای این کار دانشجویان باید در فرایند یادگیری خود مسئولیتهای بیشتری را برعهده گیرند(14:27).
کوک 2 ، کانکل 3 و ویور 4 اشاره کردند:دانشجویان برای چیزی که در آموزش کتابشناختی یاد میگیرند پاسخگوی کتابداران نیستند آنها فقط بهطور غیر مستقیم پاسخگوی آموزشگران هستند، بیشتر اعضای هیئت علمی از دانشجویان نمیخواهند تا نحوه استفاده از ابزارهای مرجع را توصیف کنند، درواقع آنها انتظار دارند که کار دانشجویان نشان دهد که آنها از منابع مرجع استفاده کردهاند(4:23).
اگرچه مطالعه جدئون نشاندهنده این نیست که کاربرد یادگیری فعال در گروههای بزرگ برای آموزش کتابخانهای نباید بهکار گرفته شود اما نشان میدهد که این کار ایراد دارد.
گرچه، هیچ یک از دروسی که این کتابخانهها آموزش میدادند بهطور گسترده تشریح نشده است، اما تفسیر برنامههای آموزشی نشان میدهد که کتابداران علوم بهداشتی شاید پیشتازان یادگیری فعال درکتابخانههای دانشگاهی باشند(8:25- 37)."