چکیده:
توسعه و پیشرفت، یکی از آرمان های والای جوامع بشری است. ارائه الگوی مطلوب برای تحقق این ایده از ضرورت های اجتناب ناپذیری است که در تمامی مکتب های بشری و الهی بدان پرداخته شده است.
پژوهش حاضر درپی آن است تا مبانی نظری اصلاح الگوی مصرف را به عنوان پیش درآمد ارائه الگوی آرمانی، به رشته تحریر درآورد. در همین راستا مبانی یاد شده در لابه لای آیات قرآن کریم و سخن معصومین علیهم السّلام، درحوزه های خداشناسی، خودشناسی و جامعه شناسی با ذکر مولفه هایی بررسی گردیده، تا آگاهی و شناخت لازم برای تشخیص الگوی صحیح مصرف به دست آید.
The present article addresses the theoretical principles of correcting consumption patterns as a prelude to an ideal pattern. The writer regards the acceptance of divine guardianship، belief in social equality، controlling carnal pleasures، and being content1 as among the theoretical principles of correcting consumption patterns، which are touched upon with reference to the Qur'an and tradition.
خلاصه ماشینی:
نکتة مهم این جاست که برای اثربخشی و ماندگاری این ایدة فرخنده، نخست باید مبانی نظری، که لازمة تحقق ارائة الگوی مصرف صحیح است مورد بررسی قرارگیرد؛ مبانی نظری که فرهنگ پذیرش الگوی مطلوب را فراهم مینماید، زیرا بدون داشتن مبانی نظری مورد قبول، امیدی به تحقق پذیرش الگوی مطلوب نمیتوان داشت، لذا مقاله حاضر، درپی آن است که ضمن تعریف الگوی صحیح مصرف، به مهمترین مبانی نظری که لازمة تبلور عینی این اقدام سترگ میباشد با تکیه بر آیات قرآن کریم واحادیث وروایات معصومین: بپردازد.
پس این آیه در مقام منت نهادن بر آدمیان است به نعمتهایی از قبیل نعمت سکونت در زمین و تسلط و استیلای بر آن که به آنان ارزانی داشته و نیز انواع نعمتهایی که خداوند برای ادامة زندگی انسان در آن قرار داده است».
[طباطبایی، 1374ش، ج8، ص22] «نکته مهم آن که قرآن می خواهد انسان از نظر روحی و کمالات معنوی طوری تربیت گردد که با افزایش معرفت او نسبت به مقام والای انسان، انگیزهاش برای مصرف در حد تأمین نیازهای مادی و رسیدن به لذایذ جسمانی باقی نماند، بلکه از نظر قرآن، مطلوب آن است که همه تلاشهای انسان از جمله خوردن، آشامیدن و درک لذایذ جنسی به قصد توان پیدا کردن و آماده شدن برای انجام وظایف فردی و اجتماعی و قدرت یافتن شخص برای عبادت و بندگی خداوند متعال و خدمت به دیگران برای رسیدن به مقام قرب الهی باشد.
لذا اگر قرار است به اصلاح الگوی مصرف پرداخته شود، نخست باید زمینة ارتباط مطلوب آدمی با خداوند سبحان بهوجود آید، تا چگونگی دخل وتصرف در امور برای وی موضوعیت پیدا کند.