چکیده:
فضای رقابتی سازمانهای امروز بیش از هر زمان دیگر پیچیده، متغییر و گسترده شده
است.سرعت تغییرات در مراکز اطلاع رسانی بیشتر از سرعت و توان پاسخگویی و تطبیق
انهاست.به همین دلیل پایگاه دانش سازمان مهمترین ابزاریست که پایداری ان منوط به
نوآوریست.در این مقاله، درباره موضوع مدیریت دانش با تأکید بر دغدغه یاد شده بحث
شده است.در این چارچوب، ضمن بیان اهمیت پایگاه دانش کارآمد و اثر بخش سازمانی، به
مقولههایی همچون تعیین شکاف دانش، بررس و راهکارهای حذف آن اسیب پذیری راهبردی و
تحلیل ریسک، برقراری توازن میان دانش ضمنی و دانش صریح سازمانی برای افزایش کیفیت
مدیریت دانش سازمانی پرداخته شده و در پایان الگویی برای دستیابی به نوآوری و کسب
مزیت رقابتی پایدار پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
"در این چارچوب، ضمن بیان اهمیت پایگاه دانش کارآمد و اثر بخش سازمانی، به مقولههایی همچون تعیین شکاف دانش، بررس و راهکارهای حذف آن اسیب پذیری راهبردی و تحلیل ریسک، برقراری توازن میان دانش ضمنی و دانش صریح سازمانی برای افزایش کیفیت مدیریت دانش سازمانی پرداخته شده و در پایان الگویی برای دستیابی به نوآوری و کسب مزیت رقابتی پایدار پیشنهاد شده است.
در ادامه مقاله، ابتدا به دستهبندی دانش سازمانی اشاره و به دنبال آن ارتباط نوآوری با دانش سازمانی تشریح میشود، پس از آن چگونگی تعیین شکاف دانش و راههای حذف آن بررسی و با توجه به این مفهوم به تجزیه (1) stnezuK nomiS L تحلیل آسیبپذیری راهبردی و ریسک شکاف دانش سازمانی پرداخته میشود؛آن گاه موضوع سرمایهگذاری در فناوری اطلاعات و تأثیر آن بر دانش و مزیت رقابتی پایدار سازمان بررسی میگردد و در پایان با توجه به مباحث مطرح شده، الگویی برای دستیابی به نوآوری همراه با ملاحظات اساسی اجرای آن در سازمانهای ایران ارائه میشود.
در حقیقت، دیدگاههای ارائه شده در بیان و توصیف نوآوری، دلات بر آن دارند که نوآوری بر پایه و بستر دانش به منصه ظهور میرسد و در خصوص نوآوری سازمانی، دانش سازمانی مد نظر است، برای مثال هالت 3 نوآوری را در یک مفهوم وسیع، فرآیند (1) werD (2) newoDrhoM (3) tloH اولین و بر جستهترین مشکلی که غالب سازمانها در آغاز هر گونه فعالیت و اقدام مبتنی بر دانش(خواه در جهت ایجاد نوآوری و یا منظور دیگر)با آن روبرو میشوند، تفاوت میان وضع موجود و مطلوب(مورد نیاز)دانش سازمانیست."