چکیده:
<P>هدف:هدف مطالعهء حاضر،بررسی پایانی و روایی سازهء نسخهء فارسی مقیاس تفکر خلاف واقع برای حوادث منفی است.روش:به منظور دستیابی به هدف پژوهش،265 دانشجوی دانشگاه اصفهان به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و نسخهء فارسی مقیاس تفکر خلاف واقع برای حوادث منفی را تکمیل کردند.</P><P> یافتهها:نتیجهء ساختار عاملی یا روایی سازه با استفاده از تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس چهار عامل بود که 58/42 درصد واریانس کل آزمون را تبیین رد.این عوامل عبارتاند:روبه بالای خود ارجاع،روبه پایین بدون ارجاع،روبه بالای دیگر ارجاع و روبه بالای بدون ارجاع.پایایی سازهء نسخهء فارسی این مقیاس و چهار عامل از طریق آلفای کرونباخ و بازآزمایی برآورد شد که همگی رضایتبخش بودند.نتیجهگیری:برای سنجش تفکر خلاف واقع برای حوادث منفی در ایران میتوان از نسخهء فارسی مقیاس تفکر خلاف واقع برای حوادث منفی به عنوان یک آزمون معتبر استفاده کرد.</P>
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحقیق آنها نشان داد که آلفای کرونباخ31(و ضریب بازآزمایی)برای عوامل روبه پایین بدون ارجاع،روبه بالای دیگر ارجاع،روبه بالای خودارجاع و روبه بالای بدون ارجاع به ترتیب 0/68(0/37)،0/28(0/48)،0/67(0/97)و 0/57(0/47)و حاکی از پایابودن41این مقیاس است.
علاوهبر این،در تحقیقات ریی و همکاران(8002)در مورد سنجش روایی51یا اعتبار این مقیاس،رابطهء تفکر خلافواقع با ساختارهایی مانند عاطفه،سبکشناختی و راهبردهای مقابلهای بررسی شد و نتایج نشان داد که تفکر خلافواقع روبه بالای خودارجاع با افسردگی(به عنوان نوعی عاطفه)،تأمل یا اندیشناکی(نوعی سبکشناختی)،بدبینی (نوعی سبکشناختی و نشاندهندهء دیدگاه فرد به جهان) رابطهء مثبت و با عزتنفس(نوعی سبکشناختی و نشان- دهندهء دیدگاه فرد به خود)و خوشبینی(نوعی سبکشناختی و نشاندهندهء دیدگاه فرد به جهان)رابطهء منفی دارد.
بنابراین،براساس کاربرد و نقش تفکرات خلافواقع در جنبههای مختلف روانی و شناختی انسان،و تأثیرات مختلف انواع این تفکر، هدف مطالعهء حاضر،بررسی ویژگیهای روانسنجی،یعنی پایایی و ساختار عاملی یا روایی سازهء3نسخهء فارسی مقیاس تفکر خلافواقع برای حوادث منفی (CTNES) است.
این نتیجه نهتنها از مدل چهار عاملی مقیاس که به وسیلهء طراحان مقیاس(ریی و همکاران، 8002)مطرح شده بود،حمایت میکند،بلکه با همهء تحقیقات حاکی از متنوع بودن انواع تفکرات خلافواقع نیز هماهنگ و همسوست(روس و اولسون،5991 الف؛اپستود و روس،8002).
اما نکتهء حائز اهمیت دیگر اینکه در این مطالعه،با ارائهء جداول نمرات استاندارد z و t (جداول 3 تا 7)به تفکیک،هنجار برای همهء ابعاد تفکر خلاف واقع دانشجویان دانشگاه اصفهان فراهم گردید که میتواند ملاک عینی قضاوت دربارهء نمرات هریک از افراد جامعهء آماری باشد."