خلاصه ماشینی:
"مورخین از اسطورههابه عنوان نظریات و پیشداوریها استفاده میکنند و در موارد بسیاری بهنظر میرسد،دانش انسان از تاریخ و علوم دیگر،به اندازه نیست کهبا اسطوره مقابله کند.
این موضوع حضور آنها را در فرهنگ،جامعه و تفکر امکانپذیرساخته و امکان سوءاستفادهی اسطوره را توسط سیاست فراهم میسازد؛هر چند استفاده از اسطورهها در تفکرات سیاسی مختص جوامع عقب ماندهو مذهبی نیست.
ولی باید دید چرا چنین است وچرا انسان بدون اسطوره نمیتواند زندگی کند و چرا اسطورهها در حیاتسیاسی و اجتماعی انسانها نقش ایفا میکنند؟چرا حضور اسطورههاییچون ارنستو چه گوارا،مارتین لوترکینگ،جامعهی برابر سوسیالیستی،بازگشت به خویش،نظریهی پایان تاریخ و غیره از زندگی ما به سختیخود را بیرون میکشند؟حضور اسطوره در تمامی ابعاد زندگی انسانیامری بدیهی است و در این میان مورخین با دشواری و سختی در کارزاربا اسطورهها قرار گرفتهاند.
بااینوجود،علم تاریخ،به عنوان یک علم مستقل،ابزارهای عقلی لازم برای نقادی و روشنگری را دارد و نوشتههای مورخینو مدارک و اسناد تاریخی از دید نقادی مورد بررسی قرار میگیرد و واقعیتو دورغ سنجشپذیر میشود.
هرایدئولوژی برای رسیده به ایدهآل مورد نظر،واقعیت و حقیقت خویش راایجاد میکند و این امر از طریق گزینش عناصر،دادهها و اطلاعات تاریخیو اسطورهسازی امکانپذیر میشود.
»1نویل مالکوم،مورخ انگلیسی در مقدمهی کتابتاریخ مختصر کوزوو مینویسد که هدف وی از نگارش این کتاب،نگارشتاریخ ضد صرب و در حقیقت ضد اسطوره است.
»3 این دیدگاه به ما نمیآموزد چگونه در مطالعهی تاریخ،با اسطوره روبهروشویم و بین رخداد تاریخی با حقیقت اسطورهای تمایزی ایجاد کنیم.
آنها از دید تاریخنگاری صرب،بر روی زمینهای صرب زندگیمیکنند و این زمینها توسط ترکها و مسلمانها به مدت طولانی غصبشده است."