خلاصه ماشینی:
"بنابراینسوال اصلی این است که روند تعریف یک جایگاه در ساختار حاکمیت و ساختاراجتماع در دوران قاجار برای تکنولوژی و صنعت را چگونه ارزیابی میکنید؟روندی با درک همهجانبهی موضوع یا روندی با توجه به نیازها و ضروتهایموجود و کوتاهمدت دولت قاجار؟ دکتر سعیدی:اگر با آن رهیافت ببینیم که رگههایی از مدرینته در گذشتهیایران هم وجود داشته،درک شما از دورهی معاصر،متفاوت میشود.
اما درایران درست است که ما مدارس دینی داشتیم،ولی بخش بزرگی از تولیددانشی که به اختراع ابزار و فنون و صنایع منجر شود،در درون کارگاههاو پیشهوریها شکل میگرفت و بین نظام دانشی که در جامعه مسلط بودو نیازهای مادی و عینی اعضای جامعه،ارتباطی وجود نداشت،به غیر ازاینکه با تحول جایگاه دانش و ارتباط آن با نیازهای مادی جامعه در غرب،بحث مصرفی شدن جامعه پدید میآید که خود به افزایش فرصتهای ابداع واکتشاف و اختراع منجر میشود و بدین ترتیب با افزایش سبد نیازهای جامعه،امکان و میزان اختراعات و صنعتی شدن و رشد و گسترش تکنولوژیکی شدنجامعه بیشتر میشود،در حالی که این وضعیت،تا قبل از تأسیس دانشگاههایغربی با محوریت علم جدید،به همان شکل ساختار قبلی و سنتی است؛درآنجا هم سبد کالایی محدود به خوراک و پوشاک بوده است.
کتاب ماه:به یک معنا،برنامههای توسعهی تکنولوژی دولت و سرمایهگذاریبخش خصوصی به توازن رسیده بودند که فرصتی شد برای صنعتی شدنبیشتر ایران و شکلگیری صنایع خصوصی،آقای شیرینکام از آنجا که شماقائل به تقدم نظام دانش هستید که باعث رشد تکنولوژی میشود و در عینحال به تمرکز قدرت برای گسترش صنعتی شدن نیز اعتقاد هستید،دیدگاهشما دربارهی این وضعیت در دورهی پهلوی چیست؟ شیرینکام:اگر بخواهم از دورهی پهلوی اول آغاز کنم،یک مسألهیاساسی بود که میتوانست ما را به جامعهای تبدیل کند که صنعتی شدن،عنصر اساسی آن باشد."