چکیده:
از نگاه اسلامی انسان اشرف مخلوقات است و حفظ جان او دارای ارزش است . تلاش برای کاهش حوادث رانندگی از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است. در این تحقیق با تکیه بر الگوی مفهومی، ابتدا وضعیت عوامل موثر بر رفتار کاربران ترافیکی یعنی رفتار رانندگان، سرنشینان و پیاده ها مورد بررسی قرار گرفت. از آنجا که ماهیت الگوی ارائه شده، عوامل ساختاری را مهمترین عوامل تاثیر گذار بر رفتار کاربران ترافیکی می داند، راهکارهای برونرفت از وضعیت نامطلوب را تحول اساسی در عوامل ساختاری جستجو می کند؛ لذا برنامه های ارائه شده بیشتر با نگاهی تحولی در حوزه ساختارهای ترافیکی ارائه شده است. روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری داده¬ها توصیفی است که با روش تحلیل ریاضی به بررسی وضعیت رفتاری کاربران می پردازد. در این بررسی شکاف بین وضع موجود ساختارهای پشتیبانی کننده و تاثیرگذار بر فرایندهای اصلی با وضع مطلوب آن کاملا مشهود است. روش تحلیل ریاضی با استفاده از مربع توانمندی انجام پذیرفت. در آخر برای کاهش شکاف بین وضع موجود و مطلوب، اهداف کمی و کیفی و برنامه های ساختاری در حوزه های مدیریت عالی، پشتیبانی و اجرایی ارائه شد
خلاصه ماشینی:
"این تحقیق در پی بیان این مسئله است که چه برنامه های ساختاری را می توان طراحی و تدوین کـرد تـا بـا اجرای آن رفتار کاربران ترافیکی توسعه یابد؛ چرا که تغییر در سـاختارها، رفتارهـا را دگرگون می کند؛ به عبارت دیگر چه عوامل ساختاری در قالب برنامه هـا و طرحهـا باید تغییر یابد تا در دوره زمانی مشخصی رفتارهای کاربران بهبود یابد؟ اهداف تحقیق ١- شناسایی عوامل ساختاری مؤثر بر رفتار رفت و آمد کاربران جاده ای ٢- ارائه تصویر وضع موجود عوامل ساختاری مؤثر بر رفتار ترافیکی ٣- تحلیل شکاف بین وضع موجـود سـاختارهای پشـتیبانی کننـده رفتـار کـاربران ترافیکی با وضع مطلوب آن ٤- تدوین اهداف کمی و کیفی ٥-تدوین برنامه ها، طرحها و پروژه ها سؤالات تحقیق ١- برای بهبود توسعه رفتار کاربران جاده ای به چه عوامل ساختاری نیاز است ؟ ٢- تصویر وضعیت موجود ساختارهای پشتیبانی کننده رفتار ترافیکی چیست ؟ ٣- برنامه ساختاری توسعه رفتار کاربران ترافیکی چیست ؟ ٤- اهداف کیفی توسعه رفتار کاربران ترافیکی چیست ؟ ٥- اهداف کمی توسعه رفتار کاربران ترافیکی بر اساس شاخصهای جهانی چیست ؟ ٦- اهداف پنجساله و دهساله برای توسعه رفتار کاربران ترافیکی چیست ؟ مروری بر مبانی نظری رفتار ترافیکی کاربران جاده ای، که عامل اصلی تصادفات و تراکم رفـت و آمـد شناخته شده بشدت تحت تأثیر عوامل ساختاری است .
قبـل از پـرداختن بـه الگوهـا و نظریه هایی که عوامل ساختاری تأثیر گذار را مطرح میکند، رفتار ترافیکی کـاربران بویژه رفتار پر خطر باید مورد شناسایی قرار گیـرد؛ بـدین منظـور مطالعـه ای بـه روش اکتشافی به شیوه ذیل انجام پذیرفت ٦ ١- مطالعه اسناد و مدارک و گزارش پلیس ٢-مصاحبه اکتشافی با سی تن از خبرگان این عرصه (کیوی ، ١٣٨٢) در مطالعـه اسـناد و مـدارک و گزارشـهای رسـمی پلـیس و هـم چنـین مصـاحبه اکتشافی با خبرگـان ، عوامـل زیـر بـا عنـوان رفتارهـای اصـلی علـت وقـوع تصـادف مشخص شد: ١- سرعت غیر مجاز ٢-عدم رعایت حق تقدم ٣-عدم توجه به جلو ٤-ناآگاهی از قوانین و مقررات ٥-خستگی ٦-الکل و اعتیاد ٧-تغییر مسیر ناگهانی ٨-انحراف به چپ الگوی مطالعه تحقیق در این مطالعه بر مبنای ادبیات بیان شده رفتارها بشدت تحت تأثیرساختارها است ."