چکیده:
هدف: بررسی اثر مداخلات عصب روان شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان دچار ناتوانی های یادگیری ریاضی. روش: جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر سوم دبستان (سال تحصیلی 89– 88) با ناتوانی های یادگیری ریاضی تشکیل می-دادند. برای اجرای این پژوهش، 30 کودک دچار ناتوانی یادگیری ریاضی به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله-ای انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و شاهد (15 نفر) جای داده شدند. برای گروه آزمایش مداخلات عصب روان شناختی انجام شد. ابزارهای پژوهش آزمون عصب روان شناختی نپسی، مقیاس هوش کودکان وکسلر، آزمون اران کی مت و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. داده ها با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخلات عصب روان شناختی بر عملکرد تحصیلی این دانش آموزان تاثیر دارد. نتیجه گیری: مداخلات عصب روان شناختی همانند مهارت های زیربنایی یادگیری ریاضی می تواند رویکردی مؤثر در درمان ناتوانی های یادگیری ریاضی باشد.
خلاصه ماشینی:
"(1)- irug lanigramarpus dna ralugnA (2)- amraV (3)- strawhcS (4)- notgninneP (5)- regleB (6)- hcinaB (7)- hctiH (8)- nosliW (9)- siulS red naV (10)- gnuoJ ed (11)- jieL red naV (12)- htamyeK &%04805HSOG048G% ابزار پژوهش 1-آزمون عصب روانشناختی نپسی:آزمون نپسی1یک ابزارجامع،منعطف و جذاب برای ارزیابی رشد عصب روانشناختیکودکان پیش دبستانی و دبستانی سه تا 12 ساله است.
4-آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی دانشآموزان سوم دبستان:این آزمون را گروه آموزشی پایۀ سوم دبستان شهر اصفهان برای(1)- tset YSPEN (2)- kriK (3)- pmeK (4)- noitnetta/snoitcnuf evituecxe (5)- egaugnal (6)- snoitcnuf rotom-yrosnes (7)- gnissecorp laitapsousiv (8)- gninrael dna yromem (9)- nenakiiL (10)- namlleF (11)- agneluM (12)- nenohA (13)- orA (14)- ttennitS (15)- ttennitS-relheO (16)- auquF (17)- remlaP (18)- omaR-ittuA (19)- otheluvioK (20)- mortsnarG (21)- ttimhcS (22)- hcirdoW (23)- ttarraG (24)- ylleK (25)- desiviR-nerdlihC rof ecnegiletnI relshceW (26)- relshceW (27)- htamyeK (28)- yllonnoC (29)- ahpla s'hcabnorC سنجش عملکرد تحصیلی ریاضی تهیه کرده و روایی محتوایی آنرا پنج متخصص تأیید کردند.
نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بادر نظر گرفتن نمرات پیش آزمون،به عنوان متغیر همپراش(کمکی)،مداخلات عصب روانشناختی(تقویت توجه کارکرهایاجرایی در سطح برنامهریزی و سازماندهی،حافظۀ کاری،مهارتهای زبان و پردازش بینایی-فضایی)بر افزایش و بهبودعملکرد ریاضی دانشآموزان دبستانی دچار ناتوانی یادگیریریاضی تأثیر داشته است.
C. D,yraeG fo snrettaP:noitingoc lacitemhtira dna laciremuN a rof ksir ta nerdlihc ni sticifed dna snoitcnuf dlihC latnemirepxE fo lanruoJ,ytilibasid lacitamehtam .
C. N,nadroJ gninrael htiw nerdlihc ni htworg tnameveihcA raey-wot a fo sgnidniF:scitamehtam ni seitluciffid ,ygolohcysP noitacudE fo lanruoJ.
M,namkroK htiw nerdlihc fo seliforp tset lacigolohcysporuen fo gninrael ro/dna redrosid ytivitcarepyh-ticifed noitnetta -383,(6)27,setitilasiD gninraeL fo lanruoJ."