چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین باورهای معرف تشناختی )دانش ساده/ قطعی و یادگیری سریع/ ثابت( و تصورات دانشجویان از یادگیری)کسب، فهم و یادآوری اطلاعات، تغییر شخصی، فرایند نابسته به زمان و مکان، رشد شایستگی اجتماعی( و همچنین تعیین سهم هر یک از آنها در پیش بینی رو کیردهای عمقی و سطحی دانشجویان است.
روش: در این پژوهش، ۲۴۰ نفر(۱۴۲ دختر و ۹۸ پسر)از دانشجویان گرو ههای علوم انسانی و علوم پا هی دانشگاه پیام نور (مرکز تبریز) با روش نمونه گیری چند مرحله ای، به طور تصادفی، انتخاب شدند و پرسشنام ههای معرف تشناختی(EQ) رویکردها و مهارتهای مطالعه(ASSIS) و همچنین پرسشنامه تصورات از یادگیری(COLI)برای آنها اجرا شد. داده ها با استفاده از رو شهای آماری آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استاندارد یا همزمان تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان دادند که تغ ییر شخصی و رشد شایستگی اجتماعی پیش بینی کننده های معناداری برای رویکرد عمقی یادگیری هستند. از بین این دو، متغیر تصور از یادگیری)به عنوان تغییر شخصی( در مقایسه با رشد شایستگی اجتماعی ارزش بتای بیشتری داشت. در مدل پیش بینی رویکرد سطحی یادگیری، دو متغیر باور معرفت شناختی یادگیری سریع/ ثابت و تصور از یادگیری، به عنوان فهم و یادآوری اطلاعات، از لحاظ آماری معنادار بودند. در این مدل، باور معرفت شناختی یادگیری سریع/ ثابت در مقایسه با فهم و یادآوری اطلاعات ارزش بتای بیشتری داشت.
خلاصه ماشینی:
"از بین عوامل فردی،به نظر میرسد باورهای یادگیرندگان دربارۀ دانشو یادگیری در تصورات آنها از فرایندهای تحصیلینیز نقش داشته و از این طریق وجوه متعدد درگیریشناختی و رفتار و عملکرد تحصیلی یادگیرندگانقابل پیشبینی شود(وول فولک24،2004؛بندیکسون25،چراو26و دانکل27،1998؛کاردش28و چولز29،1996؛(1)- Steinburg (2)- learning approaches (3)- Marton (4)- Saljo (5)- Snow (6)- Corno (7)- Jackson (8)- deep (9)- Surface (10)- Eggen (11)- Kauchak (12)- Scouller (13)- Thomas (14)- Bain (15)- Speth (16)- Brown (17)- Alderson (18)- Wall (19)- Cheng (20)- Biggs (21)- Tait (22)- Entwistle (23)- McCune (24)- Woolfolk (25)- Bendixen (26)- Schraw (27)- Dunkle (28)- Kardash (29)- Scholes &%04902HSOG049G% چراو،دانکل و بندیکسون،1995؛شومر1،1993،1990؛مزروقی،1374؛امامی،1377؛طلایی،1379).
ورمونتو ورمتن(2004)نیز نشان دادند که جهتگیری تصور از(1)- Schommer (2)- Crouse (3)- Rhodes (4)- Chan (5)- Sachs (6)- Dall'Alba (7)- Beaty (8)- Dahlin (9)- Watkins (10)- Purdie (11)- Hattie (12)- Pillay (13)- Boulton-Lewis (14)- Dahl (15)- Bals (16)- Turi (17)- Pintrich (18)- Hofer (19)- Vermunt (20)- Vermetten (21)- Elliott (22)- Paulsen (23)- Gentry یادگیری به عنوان ساخت دانش،مرتبط با راهبردهای مطالعهعمقی است.
برای تعیین سهم هریک از متغیرهای باورهایجدول 1-ماتریس ضریب همبستگی متغیرهای مربوط به باورهای معرفتشناختی و تصورات از یادگیری با رویکردهای سطحی و عمقی دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%04903HSOG049G% معرفتشناختی(دانش ساده/قطعی و یادگیری سریع/ثابت)و تصورات دانشجویان از یادگیری(کسب اطلاعات،فهم ویادآوری اطلاعات،تغییر شخصی،فرایند نابسته به زمان ومکان،رشد شایستگی اجتماعی)در پیشبینی رویکردهایعمقی یادگیری دانشجویان از تحلیل رگرسیون چندگانۀهمزمان1یا استاندارد استفاده شد."