خلاصه ماشینی:
"او در دعوت به عقیده تا این حد پیش میرود که تفکر در مبدأ و معاد را عبارت معرفی میکند میفرماید:«لا عبادة کالتفکر»و یکی از صفات مردان برجستهء خدا را تدبر در آیات و نشانههای خداوند معرفی میکند،چنانکه میفرماید: و الذین إذا ذکروا بآیات ربهم لم یخلوا علیها صما و عمیانا .
اسلام در عین دعوت به عقیده و تفکر در مبدأ و معاد-به همان عیار-به عمل به احکام و شریعت دعوت مینماید،و عمل را از میوههای عقیده میداند چرا که ایمان واقعی بدون ثمر و میوه نخواهد بود.
1 از این بیان نتیجه میگیریم:گفتهء گروه و قشری که دستگاه تفکر را در معارف مبدأ و معاد تعطیل کرده و به بهانهء اینکه این حقایق قابل شناخت نیست و باید ایمان آورد،هر نوع بحث و بررسی را ممنوع ساخته است،پایهء صحیحی ندارد بلکه قلمرو شناخت در این مورد باز است.
از جهت اهمیتی که عقیده و شریعت دارد،گروهی از علمای ما در نگارش فقه،از نگارش عقید غفلت نکرده و به کلام و فقه با یک نظر نگریستهاند و هر دو را در کتاب واحدی یکجا آورداند."