چکیده:
حباب قیمتی پدیده ای است که در آن، قیمت یک دارایی به طور فزاینده و با روند غیرمنطقی افزایش می یابد. نتایج تحقیقات نشان می دهد حباب ها ماهیتی غیرخطی دارند و معمولا روش های معمول تعیین قیمت سهام از قبیل روش ارزش فعلی، روش ضریب قیمت به سود (عایدی) هر سهم و ... نمی تواند به خوبی ارزش سهم را تعیین نماید. در نگرش معمول و غیرسیستمی، رویکردی آبشاری یا خطی به پدیده ها مدنظر قرار می گیرد، ولی در نگرش سیستمی که حاصل تفکر سیستمی است، رویکرد غیرخطی اتخاذ می گردد. در این تحقیق حباب در صنعت خودرو از دیدگاه نظریه سیستمی و با استفاده از یکی از متدولوژی های این نظریه، یعنی پویایی سیستم ها مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق دو عامل از مجموعه عوامل تاثیرگذار بر ایجاد حباب، شناسایی گردید: 1) عامل سرعت تغییر پنداشت مردم نسبت به سهم، 2) عامل خریدهای انبوه. هر چه سرعت تغییر پنداشت سرمایه گذاران نسبت به یک سهم زیادتر باشد، بی ثباتی در قیمت نیز بیشتر خواهد بود. همچنین خریدهای عمده به علت اینرسی زیادی که دارند موجب یک جو روانی خاص شده و سهام داران کوچک را همراه با خود به حرکت در می آورند.
Price bubble is a phenomenon in which the assets prices go up considerably. The research shows that bubbles have Non-Linear characteristic، and common methods of stock valuation such as Discounted cash flow models and relative models، usually are unable to evaluate stock values. Common and Non-Systemic approach has linear and cascading perspective for considering phenomenon but systemic approach has Non-Linear approach. In this research، stock prices bubble in auto industry is considered by systemic thinking and is modeled by system dynamics approach. Two influencing factors are tested in the paper: belief changes speed and block purchasing. Both factors make the stock more volatile. So، the higher the speed and the larger the amount، the greater the stock volatility. Also، block transaction causes sentimental atmosphere among investors and pushes retail investors.