چکیده:
عفاف، آموزه ضروری اسلام و مصونیت بخش فرد و جامعه از آسیب های مادی و صدمات روحی است. مکتب قرآن به رعایت قوانینی خاص در سه بعد مهم عفاف (پوشش، رفتار و کلام) تاکید دارد. حضرت زهرا(س) در جایگاه انسانی مسلمان، فرزند نبی و حاکم اسلام، در طول حیات خویش بانویی عفیفه در هر سه بعد بود.
از نظر پوشش، در اجتماع بر روی لباس ها، مقنعه (روسری) و بر روی مقنعه، چادری بلند داشت. همراهان زن ایشان را برای نقش آفرینی سیاسی تا مسند حکومت مشایعت می کردند. در منزل هنگام روبه رو شدن با مرد نابینا نیز حجاب خود را رعایت می کرد. حتی بر پوشیدگی صحیح جسم بی جانش نیز تاکید داشت و در عالم محشر نیز عفاف و حجاب ایشان متمایز است. ایشان از نظر تربیت کودکان، همسرداری، فرزندداری و حضور در منزل بدون اینکه در معرض دید نامحرم باشد، رفتار عفیفانه ایی را الگوسازی نمود.
ایشان در ابراز حاجات دنیوی عفیفه و بی نیاز از مردم بود. فرزند حاکم مدینه، منزلی ساده با کمترین امکانات را اداره می کرد. آن حضرت در محتوا، آهنگ و ترتیب سخن، کلامی عفیفانه داشت، جملات و کلمات لغو و بیهوده از گفتار ایشان به دور بود، آخرین راهکار مبارزاتی وی در برابر مخالفینش سکوتی عفیفانه بود. حضرت فاطمه(س) حیات پرباری در دوران رسول خدا(ص) و بعد از رحلت ایشان داشت که با عفاف ایشان عجین بود.
Chastity (or modesty) is an essential doctrine of Islam that guarantees protection of the individual and society against material and psychological afflictions. The Quran stresses on abiding by certain codes in the three important aspects of chastity i.e. modest covering، conduct and speech. All throughout her political – social life، Fatima Zahra (s.a.) as a Muslim lady and daughter of the Prophet (pbuh) and Islamic ruler was a chaste woman in all the three aforementioned aspects. In terms of modest covering، she would wear a head scarf and a veil over it. Female companions accompanied her so that she could play a political role. When in home، she would cover herself and observe modesty even in front of a blind man. She even stressed that her soulless body be covered properly and in the Realm of Resurrection also، her Hijab would be distinct from others. In terms of educating children، taking care of her husband and children and her presence at home، she demonstrated a modest behavior without being exposed to strangers. Lady Fatima Zahra (s.a.) was needless of people in terms of expressing her material or worldly needs. The child of the Medina ruler managed a simple house with minimums facilities. The contents of her words، the way she uttered and arranged words to address someone were modest. She never spoke idle، vain and irrelevant words. Her last strategy in the face of her opponents was ‘modest silence’. Lady Fatima (s.a.) had a productive political – social life during the time of the Holy Prophet (pbuh) and after his demise.
خلاصه ماشینی:
"وی نه این مسایل را از ایشان پنهان می کرد و نه حضورش را برای نقش آفرینی در جنگ با دشمنان، دور از مقام عفت می دانست: هنگامی که فاطمه زهرا و صفیه، بعد از جنگ احد خدمت رسول خدا مشرف شدند و چشمشان به وجود مقدس پیامبر افتاد، رسول خدا به علی دستور داد: «نگذار عمه ام وضعیت مرا ببیند!
شرح سکوت عفیفانه حضرت در برابر خواسته های دنیوی را در کلام بلیغانه امام علی می یابیم: آیا درباره خود و فاطمه برایت نگویم؟ زهرا در خانه من حضور داشت.
نوحه سرایی و گریه آن حضرت بر رویدادهای تلخ آن روزگار از جمله رحلت نبی اکرم، بیانگر رعایت عفت در هنگامه های مصیبت و سختی است؛ مواقعی که انسان، اختیار از کف می دهد و مصیبت و اندوه، بی تابش می کند: امام علی به خانه آمد و بر زهرا وارد شد و بدو فرمود: «دخت رسول خدا، فاطمه جان، بزرگان مدینه از من درخواست کرده اند که از شما بخواهم یا شب در مصیبت پدر گریه کنی یا روز».
حضرت زهرا در مقام والای عصمت و در جایگاه فرزند نبی اکرم و حاکم اسلامی از هر سه بخش عفاف در زندگی اجتماعی- سیاسی بهره مند بود؛ بر روی لباس ها، مقنعه (روسری) و بر روی مقنعه، چادری بلند داشت، همراهان زن، وی را برای نقش آفرینی سیاسی تا مسند حکومت همراهی میکردند و به احترام ورود این بانو پرده ای کشیده می شد و میان مرد و زن جدا می گشت."