خلاصه ماشینی:
". اجمالی از گسترهبحثتوملس همواره تمایل بوده که باتوجه به مشائی انگاشتن توماس،(به تصویر صفحه مراجعه شود)آموزههای او را نیز به دو بخش حکمت نظری و عملیتقسیم نمایند7که در پی آن،نظریه سیاسی و حکومت او دربخش دوم و به نوعی وامدار ساحت نظر انگاشته شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین اگرچه توماس توجه شایانی به نظریه نبوت11دارد(در 2,Q,171-SUMMA,part 2 همچنین ن.
کاپلستون پیرامون این نظر توماس مینویسد:«اگرجامعه و حکومت انسانی اموری طبیعیاند و نشانی در طبعآدمی دارند،نتیجه میشود که آنها توجیه و اعتبار الهیدارند،زیرا طبیعت آدمی مخلوق خداوند است.
خداوند باآفریدن انسان جامعه انسانی و حکومت سیاسی را اراده کردو آدمی حق ندارد بگوید که دولت و حکومت صرفا نتیجهگناه است»(کاپلستون ج 2:ص 528)،از سوی دیگر ایننگره شمشیری دو دم است!زیرا اگرچه الهی بودن حکومترا اثبات مینماید اما به نحوی استقلال دولت از دین(یابه تعبیری ما قبل دین بودن دولت)را نیز میتوان از آناستخراج نمود41(ن.
او ضمن تحلیل برخی مصادیق،معتقد است که توماس تنها اصول اساسی و حقوق جامعهرا بیان نموده است و به هیچوجه نظام خاصی را مطرحنمیکند و این که دولت چگونه باید برای حصول این حوایجانسانی سازمان یابد،کار سیاستمداران و اقتصاددانان است(ژیلسون:ص 588)،همچنین در باب شکل حکومتهابه نوعی قائل به تطورتاریخی و تجربه اجتماعیاست(ن.
Saint Thomas Aquinas,Summa Contra Gentiles,An Annotated Translation:Of God & His Creation,by Joseph Rickaby,(London,Grand Rapids-Christian Library)-available E} {E22.
)این اثر گزینش و ترجمه متداولی،بیشتر از جامع الهیات است کهاغلب برای آشنائی اولیه با آموزههای توماس معرفی میشود؛مد نظرمقاله حاضر،به ویژه بخش آخر این منتخب است: :CLXXXVI QUESTION STATE RELIGIOUS THE ON & Kretzmann,"Aquinas"Stump,Eleonore in:Routledge Encyclopedia of Phlosophy E}"