خلاصه ماشینی:
"بر فرض قبول این امر،در اینبارهاین پرسش مطرح است که این سه رکن چه نسبتی با یکدیگر دارند؟آیا در عرض همهستند یا در طول هم؟آیا این سه همارز هستند یا از ارزش یکسان برخوردار نیستند؟ چنین به نظر میآید که در نظام دینشناسی عالمان،این سه رکن همارز نباشند ویکی مقدمه آن دیگری باشد.
در چنین صورتی این پرسش قابل طرح است که کدامیک مقدمه آن دیگری است و درنهایت،کدامیک از این سه رکن،غایت دین قلمدادمیشود؟آیا اعتقادات و اخلاقیات مقدمه احکام است؛بهگونهای که غایت دینداریاین باشد که اعمالی بر جوارح مؤمنان-همچون میوهای بر شاخسار-ظاهر شود؟ یا بهعکس،احکام و اخلاقیات مقدمه اعتقادات است؛به گونهای که این دو زمینهشکلگیری باور به پارهای گزارهها در ذهن و ضمیر مؤمنان را فراهم آورد و یا شقسوم؛یعنی احکام و اعتقادات دست در دست یکدیگر نهند و مقدمهای گردند برایاینکه فرد مؤمن واجد پارهای از خصال اخلاقی گردد که غایت دین قلمداد میگردد."