خلاصه ماشینی:
"تهیه دفترچهخاطرات شخصی فیلمنامهنویس،در قالب دهههای مختلف زندگی؛متدفراگیری دایرهای به جای روش سنتی خطی و متوالی؛تحقیقات میدانیمتنوع،که نوعی تجربه نامتعارف محسوب میشوند؛از جمله تمریناتهمهجانبهای هستند که نویسنده کتاب"راهنمای خلاقیت فیلمنامهنویس"،آنها را توصیه میکند.
نکتهای که میتوان بر مولف کتاب خرده گرفت،این است که بهروشنی توضیح نمیدهد روش پیشنهادیاش برای تقویت قدرت خلاقهنوشتن،در چه مرحله کلی از رشد حرفهای یک فیلمنامهنویس قراردارد.
خطر دیگر،تقویت این سوءتفاهم استکه فیلمنامهنویسی،بیش از آنکه فرایندی تکنیکال و فنی باشد،حرفهایشهودی و شخصی تلقی شود که شرط لازم آن خلاقیت و شرط کافیآن تکنیک است!تلقی سادهانگارانهای که اگرچه ممکن است در حوزهدرام ادبی و داستاننویسی مصداق داشته باشد،اما در فیلمنامهنویسی،ثقل سهمناکی است که میتواند همه عمر حرفهای یک نویسنده را تحتتاثیر خود قرار دهد.
با تمام این اوصاف،کتاب"راهنمای خلاقیت فیلنامهنویس"ازجمله کتابهایی است که یک نویسنده حرفهای از مطالعه آن به حدکافی بهرهمند خواهد شد،هرچند ممکن است برخی روشهای مندرجدر آن را خود به شکل غریزی و طبیعی تجربه کرده باشد."