خلاصه ماشینی:
"پس میر از تبریز رخت بربست و به روایتی به خاک عثمانیسفر کرد و به قول صاحب گلستان هنر تا حجاز نیز رفت وبازگشت و در مراجعت چندی در سلک کاتبان کتابخانهیفرهادخان قرامانلو که از بدو سلطنت شاهعباس اول صفوی،مصدر مشاغل لشکری و کشوری خطیر بود،قرار گرفت و چندینسال در تمام مدت حکومت سمنان و دامغان و بسطام امارتطبرستان و خراسان و فرهادخان،برسر آن کار بود ظاهرا درقزوین مانده و به سال 1008 که قدرت و شوکت دولت صفویب بهاوج ترقی رسیده و اصفهان مرکز دانشمندان و هنرمندان گردید،به اصفهان سفر کرد و به دربار شاه عباس بزرگ که بزرگترینمشوق و پشتیبان طبقهی هنرمندان بود،راه یافت و از هماناوان بود که آوازهی هنر میر در پایتخت پیچید و شاگردان بسیاراز طبقات مختلف حتی شاهزادگان به دور وی گرد آمدند و ازمحضر وی بهرهها اندوختند.
دو استاد میرعماد،مالک دیلمی و محمدحسین تبریزی بودندو اینکه بعضی عیسی رنگ کار وباباشاه اصفهانی را،نیز دو استادمیر دانستهاند،هنگامی که میرعماد به اصفهان رسیده و به قطعاتخطوط باباشاه دسترس یافته،شیوهی آنرا پسندیده و از رویآنها مشق کرده و خواهناخواه شیوهی وی را که در جای خود ازشیواترین شیوههاست اخذ کرده است."