چکیده:
ﻫﺪف اﺻﻠﻲ از اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ آراﻳﺶ ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﻣﺴﺪود، ﺗﺼﺎدﻓﻲ و ﻣﺴﺪود – ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺳﺮوﻳﺲ ﻫﺎی ﺳﺎده،ﭼﻜﺸﻲ و ﻣﻮﺟﻲ واﻟﻴﺒﺎل ﺑﻮد. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ از ﻧﻮع ﻧﻴﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ ﺑﻮد و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﺗﺤﻘﻴﻖ، 43 ﻧﻔﺮ از داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن داﻧﺸﮕﺎهﺷﻤﺎل ﺑﻪ روش ﺗﺼﺎدﻓﻲ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﻫﻤﺔ آﻧﻬﺎ در ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺳﺮوﻳﺲ واﻟﻴﺒﺎل ﻣﺒﺘﺪی ﺑﻮدﻧﺪ. ﺑﻌﺪ از آﻣﻮزش اوﻟﻴﻪ و ﭘﻴﺶ آزﻣﻮنﻛﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن ﺳﺮوﻳﺲ واﻟﻴﺒﺎل اﻳﻔﺮد اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ، آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻪ ﮔﺮوه ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻣﺴﺪود، ﺗﺼﺎدﻓﻲ و ﻣﺴﺪود ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻫﻤﺴﺎنﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻧﺪ. در اداﻣﻪ ﻫﺮ ﮔﺮوه در 51 ﺟﻠﺴﺔ ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ وﻳﮋه ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮدﻧﺪ و ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ از ﭘﺎﻳﺎن دورة ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ، آزﻣﻮن اﻛﺘﺴﺎب ﺑﻪﻋﻤﻞ آﻣﺪ. ﻳﻚ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻌﺪ آزﻣﻮن ﻫﺎی ﻳﺎدداری و اﻧﺘﻘﺎل اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ داده ﻫﺎ از آزﻣﻮن ﻫﺎی ﻛﻠﻤﻮﮔﺮوفاﺳﻤﻴﺮﻧﻮف، ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﻳﻜﻄﺮﻓﻪ و آزﻣﻮن ﺗﻌﻘﻴﺒﻲ ﺗﻮﻛﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب، ﺗﻔﺎوت ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎﻣﻌﻨﺎدار ﺑﻮد و ﮔﺮوه ﻣﺴﺪود ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دو ﮔﺮوه دﻳﮕﺮ ﻧﻤﺮه ﻫﺎی ﺑﻬﺘﺮی را ﺑﻪ دﺳﺖ آورد، وﻟﻲ در آزﻣﻮن ﻳﺎدداری ﺗﻔﺎوت ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺒﻮد. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ در آزﻣﻮن اﻧﺘﻘﺎل ﺗﻔﺎوت ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎ ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﻮد، ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ ﻧﻤﺮه ﻫﺎی ﮔﺮوه ﻣﺴﺪود – ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﻬﺘﺮ از دو ﮔﺮوه دﻳﮕﺮ ﺑﻪ وﻳﮋه ﮔﺮوه ﻣﺴﺪود ﺑﻮد.
خلاصه ماشینی:
"رﺷﺪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ – ورزﺷﻲ _ زﻣﺴﺘﺎن 8831 ﺷﻤﺎرة 3ـ ص ص : 22- 5 ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ : 22 / 80 / 78 ﺗﺎرﻳﺦ ﺗﺼﻮﻳﺐ : 90 / 80 / 88 اﺛﺮ ﺗﺪاﺧﻞ ﺿﻤﻨﻲ ﺑﺮ اﻛﺘﺴﺎب، ﻳﺎدداری و اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺳﺮوﻳﺲ واﻟﻴﺒﺎل )ﺑﺎ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺑﺮ ﺗﻠﻔﻴﻖ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﻣﺴﺪود و ﺗﺼﺎدﻓﻲ( رﺳﻮل ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻃﻠﺐ 1_ ﻋﻠﻲ ﻣﺮادی _ ﻣﺤﻤﺪ رﺿﺎ ﺑﺮوﻣﻨﺪ _ رﻗﻴﻪ ﻓﺨﺮﭘﻮر اﺳﺘﺎدﻳﺎر داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، ﻛﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻤﺎل، ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺄت ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻤﺎل ، ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺄت ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻌﻠﻢ آذرﺑﺎﻳﺠﺎن ﭼﻜﻴﺪه واژهﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی Email : rhemayat@ut.
3- Pollatou, et al اﺛﺮ ﺗﺪاﺧﻞ ﺿﻤﻨﻲ ﺑﺮ ا ﻛﺘﺴﺎب، ﻳﺎدداری و اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺳﺮوﻳﺲ واﻟﻴﺒﺎل 71 ﺷﻮت ﺑﺴﻜﺘﺒﺎل در ﮔﺮوه ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻣﺴﺪود و ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری ﻧﻴﺎﻓﺘﻨﺪ )ﺷﻴﻮﻛﻴﺲ، 3002؛ ﺟﻮﻧﺰ و ﻓﺮﻧﺞ، 7002؛ ﻣﻮرﻧﺎ و ﻫﻤﻜﺎران1، 3002؛ دﻧﻴﺲ و ﻫﻤﻜﺎران2 ، 3002()21، 02، 12، 42، 62(.
در ﻣﺠﻤﻮع ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﮔﺮوه ﻣﺴﺪود در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب ﻧﻤﺮه ﻫﺎی ﺑﻬﺘﺮی را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دﻳﮕﺮ ﮔﺮوه ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﺑﻪ دﺳﺖ آورد، اﻣﺎ اﻳﻦ ﺗﻔﺎوت ﻣﻮﻗﺘﻲ ﺑﻮده و در آزﻣﻮن ﻳﺎدداری و اﻧﺘﻘﺎل ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻬﺘﺮ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﮔﺮوه ﻣﺴﺪود – ﺗﺼﺎدﻓﻲ اﺳﺖ.
ازاﻳﻦ رو، ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻴﺎن در اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﻣﺴﺪود، ﺗﺼﺎدﻓﻲ و ﻣﺴﺪود – 1- Immink & Wrigth 2- James 3- James اﺛﺮ ﺗﺪاﺧﻞ ﺿﻤﻨﻲ ﺑﺮ ا ﻛﺘﺴﺎب، ﻳﺎدداری و اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺳﺮوﻳﺲ واﻟﻴﺒﺎل 91 ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺣﺘﻤﺎ ﺑﻪ ﻧﻮع ﻣﻬﺎرت و آﻣﻮزش ﺗﻮﺟﻪ وﻳﮋه ای داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺑﻪ ﺟﺎی ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺟﺪاﮔﺎﻧﺔ ﻳﻚ ﻣﻬﺎرت در ﻳﻚ ﺟﻠﺴﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ، ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد ﺑﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ از ﻣﻬﺎرت ﻫﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﻮد."