چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ورزﺷﻲ ﺑﺮ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی داﻧﺶ آﻣﻮزان آﻫﺴﺘﻪ ﮔﺎم اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر از ﺑﻴﻦداﻧﺶ آﻣﻮزان آﻫﺴﺘﻪ ﮔﺎم 02 ﻧﻔﺮ ﺑﺎ روش ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب، و ﺑﻪ دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ )01 ﻧﻔﺮ( و ﻛﻨﺘﺮل )01 ﻧﻔﺮ( ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻧﺪ.آزﻣﻮن ﻧﺎﻛﺎﻣﻲ روزﻧﺰواﻳﻚ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن ﺑﺮ روی دو ﮔﺮوه اﺟﺮا ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ ﺑﻪ ﻣﺪت ﻳﻚ ﻣﺎه ﺑﻪ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎتﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﻣﻨﻈﻢ ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ. ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم دورة ﻣﺪاﺧﻠﻪ، آزﻣﻮن روزﻧﺰواﻳﻚ ﺑﺎر دﻳﮕﺮ ﺑﺮ روی ﻫﺮ دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ و ﻛﻨﺘﺮل اﺟﺮا ﺷﺪ. درﭘﺎﻳﺎن ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮوارﻳﺎﻧﺲ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری )04/46 = (P> 0/001 ،Fﺑﻴﻦ دو ﮔﺮوه ﻧﺸﺎن داد. ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن از اﻓﺰاﻳﺶﺳﺎزﮔﺎری و ﻛﺎﻫﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﺑﺮای اﻓﺮاد ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ داﺷﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﻣﻨﻈﻢ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی و اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺎزﮔﺎری داﻧﺶ آﻣﻮز آﻫﺴﺘﻪ ﮔﺎم ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد.در ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻣﺘﻌﺪدی ارﺗﺒﺎط ﺧﻄﻲ ﺑﻴﻦ ورزش و رﻫﺎﻳﻲ ﻫﻮرﻣﻮن رﺷﺪ ) (GHﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺳﻄﺢ آﻣﺎدﮔﻲ ﺑﺪﻧﻲ، ﺳﻦو ﺟﻨﺲ، از ﻋﻮاﻣﻞ اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﺗﺮﺷﺢ اﻳﻦ ﻫﻮرﻣﻮن ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺔ ﭘﺎﺳﺦ ﻫﻮرﻣﻮن رﺷﺪ ) (GHﺑﻪ 02 دﻗﻴﻘﻪﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﻴﺸﻴﻨﺔ ﻓﺰاﻳﻨﺪه )ﺑﺎ ﺷﺪت (%65 VO2Peakدر ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﻓﻌﺎل ﺑﻮد. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر 51 آزﻣﻮدﻧﻲ ﺑﺎ داﻣﻨﺔ ﺳﻨﻲ51-11 ﺳﺎل ﺷﺎﻣﻞ 8 آزﻣﻮدﻧﻲ دﺧﺘﺮ ﻓﻌﺎل ﺑﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﻦ 5/0± 31 ﺳﺎل، ﻗﺪ 37/3±52/351 ﺳﺎﻧﺘﻴﻤﺘﺮ، وزن 01/5±34 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮمو ﺷﺎﺧﺺ ﺗﻮده ﺑﺪن )) 18/30BMIﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﺑﺮ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ( و 7 آزﻣﻮدﻧﻲ ﭘﺴﺮ ﻓﻌﺎل ﺑﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﻦ 5/0±41 ﺳﺎل، ﻗﺪ70/6±68/661 ﺳﺎﻧﺘﻴﻤﺘﺮ، وزن 16/5±68/25 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم و ﺷﺎﺧﺺ ﺗﻮدة ﺑﺪﻧﻲ )) 18/86 BMIﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﺑﺮ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ(، در آزﻣﻮنورزﺷﻲ ﻓﺰاﻳﻨﺪه ﺑﺮ روی ﺗﺮدﻣﻴﻞ )آزﻣﻮن ورزﺷﻲ ﺑﺎﻟﻚ اﺻﻼح ﺷﺪه( ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮدﻧﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﺧﻮﻧﻲ ﺑﺮای ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻏﻠﻈﺖ GHﻗﺒﻞ و ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻌﺪ از اﺗﻤﺎم ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ از ورﻳﺪ ﺑﺎزوﻳﻲ آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. ﺗﺤﻠﻴﻞ داده ﻫﺎ ﺑﺎ روش آﻣﺎری Tﻫﻤﺒﺴﺘﻪ و
خلاصه ماشینی:
"رﺷﺪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ – ورزﺷﻲ _ زﻣﺴﺘﺎن 8831 ﺷﻤﺎرة 3ـ ص ص : 94 - 73 ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ : 92 / 20 / 98 ﺗﺎرﻳﺦ ﺗﺼﻮﻳﺐ : 71 / 30 / 98 1 اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﻛﺎﻫﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی داﻧﺶآﻣﻮزان آﻫﺴﺘﻪ ﮔﺎم ﻏﻼﻣﻌﻠﻲ اﻓﺮوز - ﻛﻮرش اﻣﺮاﻳﻲ2 - ﻣﺤﻤﺪ اﺣﺴﺎن ﺗﻘﻲ زاده - ﻣﺤﻤﺪﺟﻮاد ﻳﺰداﻧﻲ ورزﻧﻪ اﺳﺘﺎد داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، ﻛﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ روان ﺷﻨﺎﺳﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، اﺳﺘﺎدﻳﺎر داﻧﺸﮕﺎه ﭘﻴﺎم ﻧﻮر ﺗﻬﺮان ﻣﺮﻛﺰ، ﻛﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ روان ﺷﻨﺎﺳﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان ﭼﻜﻴﺪه واژهﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی ﮔﺎم.
W. & Barry Chung, Y ﻧﺸﺮﻳﺔ رﺷﺪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ – ورزﺷﻲ، ﺷﻤﺎرة 3، زﻣﺴﺘﺎن8831 04 ﻣﺜﺒﺖ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺑﺮ رﻓﺘﺎر و وﺿﻌﻴﺖ روان ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻛﻮدﻛﺎن آﻫﺴﺘﻪ ﮔﺎم ﺑﻪ ﺗﺎﻳﻴﺪ رﺳـﻴﺪ )11(.
ﻧﺸﺮﻳﺔ رﺷﺪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ – ورزﺷﻲ، ﺷﻤﺎرة 3، زﻣﺴﺘﺎن8831 44 ﺟﺪول 2 _ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮوارﻳﺎﻧﺲ ﺑﺮای دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ و ﻛﻨﺘﺮل Sig F MS df ﻣﻨﺒﻊ 618/0 650/0 31/0 1 ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن )ﻫﻤﭙﺮاش( 000/0 04/46 33/651 1 ﮔﺮوه 724/2 71 ﺧﻄﺎ ﺟﺪول 2 ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﺗﻔﺎوت ﺑﻴﻦ دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ و ﻛﻨﺘﺮل در ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن )02/5 در ﻣﻘﺎﺑﻞ 03/5 ﻛﻪ 650/0 = (P = 0/816 ،Fﻣﻌﻨﺎدار ﻧﻴﺴﺖ، وﻟﻲ ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﮔﺮوه ﻫﺎ در ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ ﻛﺴﺮ اﺛﺮ ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪة ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار ﮔﺮوه ﻫﺎ )04/46 = (P> 0/001 ،Fاﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﺎن از اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ورزﺷﻲ ﺑﺮ ﻛﺎﻫﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی )اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺎزﮔﺎری( ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ دارد.
1 - Opiate ﻧﺸﺮﻳﺔ رﺷﺪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ – ورزﺷﻲ، ﺷﻤﺎرة 3، زﻣﺴﺘﺎن8831 64 ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ورزﺷﻲ در ﻛﺎﻫﺶ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮاﻧﺔ ﻛﻮدﻛﺎن آﻫﺴﺘﻪ ﮔﺎم، ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ ﻓﺮاﻫﻢ آوردن اﻣﻜﺎﻧﺎت ﺑﻴﺸﺘﺮ و اﺗﺨﺎذ روشﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ، اﻣﻜﺎن اﻧﺠﺎم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ورزﺷﻲ ﺑﺮای ﻛﻮدﻛﺎن آﻫﺴﺘﻪ ﮔﺎم ﻓﺮاﻫﻢ ﺷﻮد."