چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی حالت های فراانگیزشی و شرایط تکلیف بر ادراک کارامدی و عملکرد حرکتی پرتاب کنندگان مبتدی دارت در تکالیف آسان و مشکل اجرا شد. در این راستا پرسشنامة تسلط فعالیت محور (کوک و گرکوویچ، 1993) بین 140 دانشجوی پسر توزیع شد و در نهایت براساس نمره های به دست آمده در پرسشنامه، 32 نفر به صورت تصادفی در دو گروه 16 نفری هدف محور و فعالیت محور قرار گرفتند. هر تکلیف شامل 3 بلوک 8 کوششی و هر کوشش شامل 4 پرتاب بود. شرکت کنندگان در پیش آزمون و بعد از کوشش های 8، 16، 24 مقیاس خودکارامدی (فلتز و چیس ، 1998) را تکمیل کردند. داده ها به کمک روش های آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر، کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه در ادراک کارامدی (تکلیف مشکل) تفاوت معنی داری وجود دارد، اما در عملکرد حرکتی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. این نتایج تنها بخشی از اصول موجود در نظریة بازگشتی را تایید کرد.
خلاصه ماشینی:
"ارتباط اصلی تحقیقات نظریۀ خودکارامدی در پیشینههای(1)- araP (2)- le te ereinerfaL (3)- remorC (4)- arudnaB ycacciffe-fles &%00415YZHG004G% ورزشی و تمرینی برای تاثیر بر قابلیتهای ادراک شده به نتایج و هیجانهای عملکرد متمرکز میشود.
چون هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر حالات فراانگیزشی(هدفمحور و فعالیتمحور)وشرایط تکلیف بر عملکرد حرکتی و ادراک کارامدی پرتابکنندگان دارت بود،از گروه بدون تسلط صرفنظر شد.
(1)- ecanimoD noN (2)- mroF tnesnoC (3)- noitamrofnI cihpargomeD (4)- elacS ycaciffe-fleS (5)- esahC&ztleF مقیاس تسلط فعالیتمحور،این مقیاس توسط کوک و گرکوویچ1(11)تدوین شده و ابزار 30 آیتمی و برای اندازهگیری تمایل فرد در حالتهای هدفمحور و فعالیتمحور است.
این نتایج بابخشی از یافتههای کرومر(12)مغایر است که در آن افراد با هیجانخواهی بیشتر(شرکتکنندگان فعالیتمحور)نسبتبه افراد با هیجانخواهی کمتر(شرکتکنندگان هدفمحور)عملکرد بهتری در شرایط چالشبرانگیز داشتند و خطایکمتری از خود نشان دادند.
این یافته با بخشی از یافتههای بین درویش(9)همخوان است که در شرایط تکلیفمشکل(فاصلۀ بلند و بازخورد منفی)افراد تسلط فعالیتمحور در مقایسه با افراد تسلط هدفمحور ادراک کارامدی بالاتریرا گزارش کردند.
&%00416YZHG004G% یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که بین شرکتکنندگان هدفمحور و فعالیتمحور در ادراک کارامدی در تکلیفآسان تفاوت معناداری وجود ندارد.
براساس نتایج تحقیقحاضر و تحقیقات پیشین در نظریۀ بازگشتی(12،18،10)،به مربیان پیشنهاد میشود که به شخصیت شرکتکنندگان(هدفمحور-فعالیتمحور)و نوع تکلیف(مشکل-آسان)توجه داشته باشند تا بهترین نفرات را برای تکالیف مربوطهگزینش کنند.
"ycaciffe-fles dna,etats ciletarap/cilet,tceffa,ecnamrofrep rotom no gninrael dna ygolohcysp lanoitacude fo tnemtraped eht ot dettimbus noitatressid .
"erusserp rednu ecnamrofrep no gnikees eht fo tnemllifluf laitrap ni smetsys gninrael dna ygolohcysp lanoitacude fo ytisrevinU,siseht retsaM.
137-112:PP,V,ygolohcysP tropS deilppA fo dna noitavitom,ycaciffe-fles,tceffa ni segnahC"."